Niet lepšieho motivačného prvku na nákup, ako poskytnutie zľavy. Slovíčko ,,ZĽAVA” pôsobí priam magicky na zákazníkov. Bez ohľadu na to, či sa jedná o kamenný obchod alebo e-shop, za zľavami ľudia idú ako pes po údenom. Už dávnejšie sme vás informovali o tom, že sme v XCMSku spustili nový modul Benefity, ktorého funkciou je vytváranie zľavových kupónov. Aj najlepší systém vám však je na 3 veci, ak ho neviete použiť v praxi. Preto vám na inšpiráciu uvediem pár príkladov, ako so zľavovými kupónmi narábajú/zarábajú eshopy vo svete a ako môžete ich taktiku použiť v XCMSku. Na ich zákazníkov to zaberá, prečo by nemalo na vašich?

Predtým než poskytnete zľavu myslite!

Skôr, ako prejdeme na praktické ukážky použitia zľavových kupónov, vás musím upozorniť na dôležitú vec. Každý neuvážený krok vás a vašu peňaženku môže zabolieť. Aj pri zľavových kupónoch môžete horko zaplakať. Preto predtým, než s nimi vyrukujete na zákazníkov myslite! Klaďte si otázky a objektívne na ne odpovedajte:

  1. Komu idem poskytovať zľavu?
  2. Čo potrebujú moji zákazníci?
  3. Chcem získať nových zákazníkov alebo idem oslovovať existujúcu klientelu?
  4. Aké produkty/služby poskytujem a ako ich skombinovať so zľavami, aby to bolo pre zákazníka čo najlákavejšie?
  5. Som OK s tým, že moje produkty/služby/značka sa budú spájať so slovom zľava?
  6. Čo urobí zľava s mojou maržou?
  7. Ako budem merať úspešnosť mojej zľavovej stratégie?
  8. ………

A tak ďalej, a tak ďalej. Nevravím, že v sebe máte zabiť akúkoľvek spontánnosť. To nie. Ale ísť do toho po hlave sa tiež nevypláca. Starý dobrý Demingov cyklus platí aj v prípade zľavových kupónov a eshopu. Je utópiou si myslieť, že hneď na prvý šup sa trafíte do gusta svojich zákazníkov. Takže plánujte, experimentujte, merajte a upravujte.

Ako použiť zľavové kupóny v eshope?

Možností je nespočetne veľa a všetko závisí od toho, ako veľmi kreatívneho ducha máte. Ja vám ukážem tie najčastejšie spôsoby použitia zľavových kupónov, s ktorými sa určite často stretávate aj vy. Sú overené a čo je super, väčšina z nich aj ľahko realizovateľných v XCMSku.

  1. LIMITOVANÉ TÝŽDENNÉ/MESAČNÉ ZĽAVOVÉ KUPÓNY

Úplná klasika na zvýšenie predaja a tržieb sú zľavy s obmedzenou platnosťou. Vytvorte si zľavový kupón, ktorý bude platiť do konca týždňa alebo na daný mesiac. Obmedzením platnosti zľavy iba na určitý čas, vytvoríte mierny nátlak na psychiku zákazníka. A to má, podľa odborníkov blahodarný vplyv na jeho nákupné správanie, t.j. zvyšuje sa pravdepodobnosť, že nakúpi. Môžte použiť aj odpočítavanie času, ktoré celú situáciu krásne zdramatizuje :) Zľavový kupón môžte zaslať zákazníkom cez mailing list (ako to urobil jeden e-shop na obrázku), sociálne siete a/alebo ho umiestniť na stránku.

Ako na to v XCMS? 

Pri vytváraní zľavového kupónu zvolíte pri používateľovi možnosť ,,Žiadny”, dátum expirácie nastavíte do konca týždňa, príp. mesiaca a limit použitia dáte na 99999. Vytvorený zľavový kód skopírujete a zverejníte zákazníkom.

2. SEZÓNNE ZĽAVOVÉ KUPÓNY

Špeciálne výpredaje súvisiace so zmenou ročného obdobia, predvianočné/povianočné/novoročné zľavy… Keď si pozriete kalendár, sviatkov a tým pádom aj príležitostí na poskytnutie zľavy, je v ňom požehnane. Nielen tých našich tradičných slovenských. Na trh sa úspešne prepašovala aj americká komercia typu Čierny Piatok, Halloween, Valentín a pod. Sezónne zľavové kupóny sú stratégia stará ako Matuzalem, ale čuduj sa svete, ľudia na to stále zaberajú a doslova to očakávajú. Tak im ich dajte, nech majú radosť.

Ako na to v XCMS?

Pri vytváraní zľavového kupónu zvolíte pri používateľovi možnosť ,,Žiadny”, dátum expirácie nastavíte na konkrétny dátum alebo obdobie, limit použitia dáte na 99999 a stanovíte výšku zľavy v %. Ak nechcete byť až taký dobrák, obmedzte platnosť zľavy na určitú sumu objednávky, napr. 50€ (ako je na obrázku). V takomto prípade si pri vytváraní zľavového kupónu nastavte spodný limit objednávky. Vytvorený zľavový kód skopírujte a zverejnite zákazníkom v pravý čas.

3. ZĽAVOVÝ KUPÓN ZA POZVANIE PRIATEĽA 

Táto stratégia zliav je ideálna najmä pre začínajúce e-shopy, ktoré ešte nemajú vybudovanú zákaznícku základňu. Vieme, aké je pre vás časovo a finančne vyčerpávajúce nahnať ľudí na váš eshop. V začiatočnej fáze vám veľa dokáže pomôcť aj tých pár zákazníkov, ktorých už máte. Samozrejme nie zadarmo, ale za určitú odmenu. Ľudia vám nedajú svoj, nieto ešte email ich známeho, len tak. Musíte im za to niečo ponúknuť. Zľavu, nejaký produkt zadarmo, darček (ako to urobil eshop na obrázku), hocičo. A dajte to obom – pozývateľovi aj pozvanému.

Ako na to v XCMS?

Pozývanie priateľov funguje cez jednoduché pop-up okno, ktoré sa zobrazí každému prihlásenému užívateľovi. Po vyplnení kamarátovho e-mailu, obom (pozývateľovi aj pozvanému) príde notifikačný mail so zľavovým kupónom. Deje sa to automaticky a výška aj podmienky zľavy je nastavená napevno v systéme. Kto koho kedy pozval a ako danú zľavu využil si sledujete v časti Pozvánky. Presne to máte vysvetlené v článku o module Benefity v časti ,,Na čo slúži záložka Pozvánky”.

4. ZĽAVOVÝ KUPÓN PO OPUSTENÍ KOŠÍKA

Nočná mora každého eshopu! Tak niekto si dá tú námahu a konečne si vloží produkt do košíka, ale objednávku nedotiahne do konca a odchádza. Fajka zhasla a s ňou aj vaša šanca na zarobenie. Podľa štatistík má takýto scenár až 70% ,,nákupov” v e-shopoch, čo je celkom hrozivé číslo. Vy medzi ne nemusíte patriť. Jednou z možností, ako týchto uprchlíkov nalákať naspäť je použitie zľavových kupónov. V tomto prípade je načasovanie zaslania kupónu kľúčové. Odporúča sa zaslať zľavu do 24 hodín, nech na vás zákazník nezabudne alebo neminie peniaze niekde inde :) Niektoré eshop systémy majú funkciu automatického rozposielania mailov so zľavou zákazníkom, ktorí nedokončili objednávku. Podmienkou samozrejme je, že majú na neho kontakt. Čiže nešťastník bol buď prihlásený alebo stihol v objednávkovom formulári vyplniť svoj e-mail. A keď sa teda vie kam, môže daný e-mail vyzerať napríklad ako ten na obrázku dole.

Ako na to v XCMS?

Bohužiaľ, toto je jedna z funkcií, ktorú XCMSko ešte neovláda. Notifikačné emaily ale fungujú, takže prepojenie týchto dvoch vecí pre nás nebude problém. Stačí povedať.

5. ZĽAVOVÝ KUPÓN ZA PRIHLÁSENIE DO MAILING LISTU

O tom, prečo by mal každý eshop posielať newslettre svojim zákazníkom sme si už čo to povedali. Ak ste čítali pozorne, určite vám neunikol jeden zo spôsobov, ako motivovať ľudí na prihlásenie do mailing listu – ODMENY. Za každý e-mail, ktorý vloží návštevník webu do formulára na prihlásenie do newslettru ho odmeňte zľavovým kupónom. Eshop na obrázku bol štedrý a poskytol zľavu 10%. Poteší.

Ako na to v XCMS?

V podstate je postup totožný, ako v prípade pozvania priateľa (tip č. 3). To znamená, že sa na eshop vloží osobitný formulár na prihlasovanie do newslettra a nastavíme vám v systéme všetky parametre zľavového kupónu. V momente, keď vám návštevník odovzdá svoj email je mu naň automaticky zaslaná správa so zľavovým kupónom. Druhá možnosť je, že mu nemusí chodiť žiadna správa, ale v momente ako potvrdí prihlásenie do newslettru sa mu vo formulári objaví kód zľavového kupónu, ktorý môže okamžite použiť na nákup.

6. ZĽAVOVÝ KUPÓN ZA LAJKNUTIE, ZDIEĽANIE ALEBO KOMENT NA SOCIÁLNYCH SIEŤACH

,,Daj nám lajk, zdieľaj našu stránku na facebooku a získaj zľavu na nákup v našom eshope.” Ak som nevidela správu podobného ranku na mojej nástenke 1000krát tak ani raz. Sociálne siete sú mega silný marketingový nástroj. Nič sa na ne momentálne nechytá, ak hovoríme o rýchlosti šírenia informácií, cene a publiku, ktoré zasahujú. Sú ideálnym prostredím na propagáciu vášho biznisu. Ponúknite ľuďom zľavu a lajky, zdieľania či komentáre statusov sa na vás len tak pohrnú. Neostaňte len pri facebooku. Aj taký instagram alebo twitter vedia zamiešať kartami.

Ako na to v XCMS?

Najjednoduchší spôsob je vytvoriť si zľavový kupón s parametrami, aké uznáte za vhodné a publikovanie statusu na príslušnej sociálnej sieti o podmienkach jeho získania (lajk, share, koment). Ak chcete zasiahnuť čo najväčšie publikum, zaplaťte si reklamnú kampaň na facebooku. Za pár euríčok sa viete zobraziť celkom slušnej skupine ľudí. V štatistikách svojej funpage potom presne vidíte, kto vašu stránku lajkoval, zdieľal, príp. komentoval a vy mu už len zašlete daný zľavový kupón do správy alebo na mail.

Zložitejší spôsob je urobiť to tak, ako má eshop na obrázku. Na stránku eshopu si necháte naprogramovať pop-up okno s príslušnými odkazmi na vaše profily na sociálnych sieťach. Po každom kliknutí/lajknutí sa návštevníkovi odkryje zľavový kupón. Tento spôsob si vyžaduje zásah programátora, ale výsledok stojí za to.

7. ZĽAVOVÝ KUPÓN PRI ODCHODE Z ESHOPU

V dnešnej dobe sa dá na webe odsledovať takmer všetko. Aj moment, v ktorom sa zákazník rozhodne odísť z eshopu. Systém na základe jeho správania (pohybu myši, scrollnutia, neaktivity…) presne vie, že už už sa chystá vypnúť stránku a v tom momente urobí niečo, aby ho zadržal. A tým niečím môže byť poskytnutie zľavy. Pamätajte, čím originálnejšie hlásenie, tým väčšia pravdepodobnosť, že uspejete (viď. obrázok). Nastavte si na e-shope špeciálne pop-up okná so zľavovým kupónom, ktoré sa zobrazia v momente, keď človek myšou prejde na hornú lištu prehliadača alebo je dlhšie nečinný. Ak ho ani to nepresvedčí na nákup, aspoň môžte mať čisté svedomie, že ste to skúsili.

Ako na to v XCMS?

No čo vám poviem, ani toto nemáme v XCMSku :) Ale čo nie je môže byť!

8. KOMBINUJTE ZĽAVOVÉ KUPÓNY S PPC REKLAMNÝMI KAMPAŇAMI

PPC reklamné kampane sú veľmi dobrý nástroj a v kombinácií so zľavovými kupónmi môžu byť brutálne účinné. Najefektívnejšie sú najmä remarketingové kampane, pretože sa zobrazujú iba ľuďom, ktorí už raz boli na vašom eshope. Keď sa im zobrazí reklama, spoznajú vás, vedia o koho ide (teda mali by). Dokonca sa kampane dajú nastaviť tak, že sa im budú zobrazovať presne tie produkty, ktoré si prezerali v eshope, ale nenakúpili. Osobne vám odporúčam spustiť si remarketingové kampane na facebooku, tam fungujú skvele. Chce to dodatočné nastavenia, ktoré zvládne iba programátor, ale potom si už všetko zvládnete manažovať sami.

Ako na to v XCMS?

Tento spôsob ide, dá sa povedať mimo eshop systém. V ňom si len vygenerujete zľavový kupón, ktorý ďalej šírite cez sociálnu sieť alebo inú PPC kampaň. Aby ste mohli robiť remarketingové kampane na facebooku, potrebujete na to 2 veci: špeciálny produktový feed (dačo ako na Heureku) a javascriptový kód v zdrojáku. Volajte svojmu programátorovi, on už bude vedieť, čo má robiť 😉

9. BUDUJTE VERNOSTNÝ SYSTÉM

V prípade, že už pôsobíte na trhu nejaký ten piatok a máte vybudovanú solídnu zákaznícku základňu, je pravý čas začať s vernostným systémom. Odmeňte svojich zákazníkov za to, že sú s vami a že sa k vám pravidelne vracajú. Presne si stanovte podmienky udeľovania odmien, vytvorte si systém, ktorý zverejníte na stránke a dodržiavajte ho. Vyhnite sa komplikovaným prepočtom a niekoľko násobnému podmieňovaniu získania odmeny. Hlavne nech je vernostný systém zrozumiteľný a transparentný. Eshop na obrázku si vymyslel vlastný klub s bodovacím systémom. Za každú akciu, ktorú člen klubu vykoná na stránke, získava extra body, ktoré môže následne použiť na nákup. Aj tak sa dá.

Ako na to v XCMS?

U nás to funguje cez funkciu ,,Zľavy na mieru”. Vernostný systém zliav vám nastavíme na mieru. Presne podľa vašich požiadaviek sa budú užívateľom automaticky prideľovať zľavy. Nemusia nikam nič vkladať, žiadne zľavové kódy ich nemusia zaujímať. Stačí, že pri každom nákupe budú prihlásený do svojho zákazníckeho účtu na eshope.

Toľko ku zľavovým kupónom. Verím, že vás niektoré tipy inšpirovali a čoskoro ich vyskúšate aj v praxi. Netreba zabúdať na to, že každý biznis má svoje špecifiká. Niečo, čo trojnásobne zvyšuje obrat v obchode s kozmetikou, môže byť úplným prepadákom pre online obchod s tenisovými raketami. Treba teda spoznávať svoju cieľovku, skúšať, poučiť sa z predchádzajúcich chýb a hlavne to nevzdávať.

Zaujala vás táto fičura? Používate zľavové kupóny pravidelne vo vašom eshope alebo ešte len začínate? Budem veľmi rada, keď sa so mnou podelíte o vaše skúsenosti. Ak máte nejakú otázku alebo postreh k tejto téme, viete kde ma nájdete 😉

Ak chcete byť informovaný o ďalších e-shop fičurách, nielen z nášho systému XCMS, prihláste sa na odber noviniek.

Tipy a triky ako na e-shop ZADARMO!

Obrázky som čerpala odtiaľto.


Romča je osoba prvého kontaktu v stupo.sk. Všetky požiadavky na vytvorenie, zmenu či vylepšenie webu smerujte na ňu. Vyštudovala odbor Elektronický obchod a manažment a svet e-business je jej viac než blízky.

romana@stupo.sk

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *