Posledný mesiac som mnoho času venovala facebooku a reklamám na tejto sociálnej sieti. Prelustrovala som veľa odborno-neodbornej literatúry (ak internetové blogy považujete za literatúru ), že mi prišlo doslova sebecké si nechať všetky zistené informácie a skúsenosti len pre seba. Zhrniem to najdôležitejšie. Pekne polopatisticky, lebo nie všetky veci sú také jednoduché, ako by sa na prvý pohľad zdalo. Facebook reklama rozhodne nie je iba na jeden článok. A keďže začať sa má od začiatku, v tomto článku si ukážeme úplný základ. Povieme si, aké možnosti máte, ak chcete vytvoriť reklamu na facebooku a prečo prejsť na Facebook Business Manager. V ďalšej časti budeme pokračovať podrobným postupom vytvorenia reklamy a potom…. Uvidíte :) Fičuriek, ktoré facebook ponúka je dosť, najmä čo sa týka eshopov. Ideme na to.

Obligatórna otázka – Oplatí sa mi platiť reklamu na facebooku?

Obligatórna odpoveď – ÁNO, OPLATÍ. Obligatórne dôvody, prečo:

  1. Lebo sú tam všetci.
  2. Lebo je to lacné (ak s tým viete narábať).
  3. Lebo je to jednoduché.
  4. Lebo je to rýchle.
  5. Lebo zacielenie reklamy je dosť presné.
  6. Lebo môžete hocikedy meniť rozpočet reklamy.
  7. Lebo môžete jednoducho testovať rôzne varianty reklamy.
  8. Lebo máte presné reporty a štatistiky reklám.

Nič však nefunguje len tak, bez práce a rozmýšľania. Tobôž nie reklama na facebooku. Takže nečakajte, že keď pustíte 5€ na boostnutie statusu, obratom zarobíte 100krát toľko. Nemusíte si hneď najímať marketingovú agentúru na správu facebook reklám. Najskôr to skúste s vlastným sedliackym rozumom. Postup je nasledovný.

Vytvorte si fanpage na facebooku

Vytvoriť stránku na facebooku pre svoj eshop, značku alebo hocijaký biznis by ste mali zvládnuť ľavou zadnou (a zrejme ju už máte vytvorenú) Ak by ste predsa len tápali, registráciu začínate na tejto stránke a facebook vás ďalej navedie.

Vyberte si spôsob vytvorenia reklamy na facebooku

Keď už spravujete fanpage na facebooku, podporiť svoj status, stránku, akciu pár euríčkami sa dá takpovediac až 3 spôsobmi.

  1. NAJBLBŠÍ SPÔSOB – TLAČIDLO PROMOTE / PROPAGOVAŤ

Najľahší a najhorší spôsob. Ak uvažujete o vytváraní reklám na facebooku cez toto tlačidlo, radšej si ušetrite námahu a tých 5€, čo ste do nej chceli investovať vyhoďte von z okna alebo spáľte. Je to väčšia sranda a efekt bude s veľkou pravdepodobnosťou rovnaký – žiadny. Tlačidlo PROMOTE je naozaj iba pre amatérov a ak to chcete robiť seriózne, oblúkom sa mu vyhnite. Dôvodov je hneď niekoľko:

  • Cielenie reklamy na rôzne publikum je len veľmi obmedzené.
  • Nemôžete ovplyvniť cenu reklamy. Tú určuje facebook na základe svojej bulharskej konštanty.
  • Nemôžete spustiť reklamu ešte pred organickým uverejnením príspevku.
  • Nemôžete nastaviť, či chcete aby sa vaša reklama zobrazovala iba na mobiloch, iba na desktopoch, iba na instagrame a pod.
  • Žiadne podrobné štatistiky a reporty kampaní nečakajte.
  • Získať výsledky viacerých kampaní z rôznych stránok je doslova nemožné.

Promote tlačidlo ponúka len žalostne málo možností, ako môžete vidieť aj na obrázku hore. Ignorujte ho, tadiaľto naozaj cesta nevedie.

2. LEPŠÍ SPÔSOB – ADS MANAGER / SPRÁVCA REKLAMY

Lepším spôsobom na vytváranie reklám je nástroj Ads Manager, po slovensky Správca reklamy. Dostanete sa do neho na tomto linku alebo po kliknutí na tlačidlo Promote (toto je jediný prípad, kedy budete klikať na toto tlačidlo :) ) Dole máte možnosť Prejsť do Ads Managera.

Už na prvý pohľad vidno, že Správca reklamy bude trošku iné kafe, keďže sa vám zobrazí pracovná plocha s omnoho viac možnosťami. Cez správcu už ste naozajstným pánom reklamy vy. Všetko to, čo sa nedá pri vytváraní reklamy cez Promote tlačidlo, je tu možné.

3. NAJLEPŠÍ SPÔSOB – BUSINESS MANAGER

Ads Manager je fajn, pokiaľ spravujete iba jednu – dve facebook stránky a ste na to sám, resp. vám s tým pomáha váš kamarát alebo rodinný príslušník. Skrátka robíte reklamy v malom, na podporu vlastného biznisu. Akonáhle však máte na starosti viac facebook stránok, pracujete vo väčších tímoch, otravuje vás mať súkromný profil na facebooku domixovaný s prácou alebo ste nebodaj reklamná agentúra, tento nástroj vám nebude stačiť. A tu nastupuje Business Manager, ktorý používame aj my. Business Manager v sebe zastrešuje všetky facebook nástroje. Jedným z nich je aj Ads Manager. Takže, ak už teraz používate Ads Manager, nemusíte sa báť, že sa v Business Managere budete musieť učiť niečo nové.

Čo je Business Manager?

Ako už bolo povedané, Business Manager je jeden z nástrojov facebooku, cez ktorý si spravujete firemné facebook profily. Keď sme ho začali používať, neboli sme s ním až tak extra spokojní. Veľa vecí, na ktoré sme boli zvyknutí, nám chýbalo, často fungoval tak na polovicu a vytvoriť cez neho hocičo bolo niekedy naozaj utrpenie. Facebook ho však ,,vytunil” a teraz funguje naozaj super. Jeho vzhľad sa podchvíľou mení, čo je znak toho, že facebook stále špekuluje a vylepšuje a to je dobre.

Aký je rozdiel medzi správou firemného profilu cez Business Manager a cez osobný účet?

  1. Nemáte prepojený svoj osobný profil na facebooku s firemným (konečne). Všetky facebook stránky, ktoré ste doteraz videli v pravom hornom rohu budú preč. Popapká si ich Business Manager a vám už nebude svietiť 78 nových upozornení, že niekto lajkol reklamný status zakaždým, keď sa prihlásite na svoj osobný profil. Oddeľovanie práce od súkromia je predpoklad zachovania zdravého rozumu :)
  2. Všetky reklamné účty máte, vidíte a spravujete v jednom profile. Tu je dôležité povedať, že ak sa raz reklamný účet presunie do Business Managera, už sa nedá vrátiť späť do osobného profilu. To by však nemalo byť obmedzenie, skôr výhoda. Nepredpokladám, že vás vo vašom voľnom čase, keď si len tak bezcielne rolujete facebook, zaujíma, koľko sa utratilo peňazí na reklamu úžasných tenisových rakiet vášho klienta.
  3. Jednoducho prideľujete role a práva ďalším užívateľomAk niekto odíde z firmy, prepustíte ho alebo už nebude pracovať na danom projekte, jedným klikom mu odoberiete práva zo všetkých facebook stránok.
  4. Všetky nástroje facebooku máte na jednom mieste, oddelené od súkromných vecí.

Ako začať používať Business Manager?

Facebook má dobre vypracovanú nápovedu (nielen) na Business Manager. Ak by vám bolo niečo nejasné, tam nájdete odpovede. Zároveň v Business Managerovi máte tlačidlo s nápisom Setup Guide/ Sprievodca nastaveniami, kde je tiež všetko dobre vysvetlené.

ZÁKLADNÉ NASTAVENIA

  1. Prihláste sa do Facebook Business Managera. Facebook od vás síce bude vyžadovať prihlásenie cez súkromný profil, ale nemusíte sa báť. Nikde nebude tento profil zverejnený, nikto ho neuvidí.
  2. Po prihlásení do Business Managera prejdite do časti Settings/Nastavenia.
  3. Špeciálny je posledný riadok v Nastaveniach – Business Manager Settings. V záložke Business Info si nastavíte názov svojho firemného účtu, logo a primárnu facebook stránku, ktorú spravujete (vaša firemná funpage)

PRIDANIE FACEBOOK STRÁNKY

Všetky facebook stránky si takisto pridávate v People and Assets v časti Pages/Stránky. Stránky sa dajú pridávať 3 spôsobmi:

  1. Potvrdením facebook stránky –  ak už spravujete nejakú facebook stránku, takto si ju presuniete zo súkromného profilu do Business Managera.
  2. Požiadaním o prístup do facebook stránky – ak chcete mať prístup na facebook stránku niekoho iného (ste reklamná agentúra a pod.). Majiteľom stránky bude stále jej pôvodný autor.
  3. Vytvorením novej facebook stránky – jednoducho si v Business Managerovi vytvoríte úplne novú facebook stránku.

PRIDANIE UŽÍVATEĽOV

Nových užívateľov pridávate cez Business Manager tiež v záložke People and Assets v časti People/Ľudia. Tu je super, že ich môžte pridať cez ich pracovné emaily, nie tie, ktoré majú na facebooku. V tomto kroku hneď zvolíte, či bude mať daný užívateľ v rámci vášho firemného Business Managera práva admina alebo zamestnanca. Dole máte pekne popísané, aký je rozdiel medzi týmito rolami.

V druhom kroku môžte rovno prideliť danému užívateľovi konkrétne facebook účty, ku ktorým bude mať prístup a rolu, ktorú bude vykonávať (pre každý účet môže byť inakšia). Tento krok nie je povinný a môžte ho preskočiť. Rovnako môžte preskočiť aj ďalšie kroky, v ktorých pridelíte užívateľovi reklamný účet a produktový katalóg.

Na daný email príde užívateľovi správa o udelení prístupu. Po kliknutí na tlačidlo Get Started / Začať si zvolí, pod akým menom a priezviskom sa bude zobrazovať v Business Manageri. Ušetrí si tak trápne momenty, keď zákazník nevedel doceniť kreativitu prezývky v osobnom profile na facebooku :) Posledný krok je verifikovanie cez jeho súkromný facebook profil, čo nie je až také super. Znamená to, že nemôžem len tak hocikoho pridávať do firemného účtu. Musí to byť človek, ktorý má vytvorený osobný profil na facebooku, čo môže byť (hlavne pri starších zamestnancoch) obmedzujúce. Útecha však je, že údaje zo súkromného profilu sa nebudú nikde zverejňovať a nikto ich nebude vidieť (ako tomu je v spravovaní facebook stránok klasickým spôsobom).

Do Business Managera sa užívateľ následne dostane aj cez svoj osobný účet, rozkliknutím šípky v pravom hornom rohu. Ak by ste chceli používať Business Manager aj vo svojom smartfóne, je potrebné si stiahnuť osobitnú appku.

Čo už vieme a čo nás ešte čaká?

Už teda viete, akými spôsobmi je možné vytvárať na facebooku reklamu, čo to je Business Manager a ako a prečo ho používať. Toto je úplný základ, bez ktorého sa nepohneme ďalej. Business Manager má ešte mnoho iných funkcií, o ktorých si povieme v ďalších častiach fičury týždňa.

Tvoríte reklamy na facebooku cez Business Manager? Pochváľte sa, ako vám tento nástroj pomohol a či ste s ním spokojný.

Ak chcete byť informovaný o ďalších užitočných e-shop fičurách, nielen z nášho systému XCMS, prihláste sa na odber noviniek.

Tipy a triky ako na e-shop ZADARMO!


Romča je osoba prvého kontaktu v stupo.sk. Všetky požiadavky na vytvorenie, zmenu či vylepšenie webu smerujte na ňu. Vyštudovala odbor Elektronický obchod a manažment a svet e-business je jej viac než blízky.

romana@stupo.sk

One Comment

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *