S e-mailovými kampaňami všeho druhu a ranku sa tento rok, akoby vrece roztrhlo. Všade, kde sa pohneme od nás niekto lanári náš e-mail. E-shopy, blogeri, banky, dokonca zdravotné poisťovne…Naše mailové schránky sú denne pod paľbou desiatok newslettrov o všetkom možnom a nemožnom. Keby nie gmailu a jeho chytrých záložiek na filtrovanie prijatých správ, asi by nám to už aj trošku začalo liezť na nervy :) Mailing listy vstali z mŕtvych a zažívajú obdobie svojej vrcholnej slávy. Neveríte? Prečítajte si tento článok a zistite, prečo na túto fičuru nedajú dopustiť všetci marketéri sveta. E-shoperi čítajte až do konca! Dozviete sa, ktorých 5 typov newslettrov, by každý dobrý e-shop mal povinne posielať. Máte ich všetky?

+ Bonus – Špeciálny vianočný darček iba pre Vás – 6 typov na perfektný vianočný newsletter. Ešte ho stíhate poslať 😉

Prečo posielať newsletter?

Dobrá otázka. Veľa ľudí vám možno povie, že posieľať e-maily návštevníkom webu je zbytočné. Zaberie to kopu času, energie a želaný efekt aj tak nepríde. Buď sa váš mail stratí v mori iných snaživých mailing listerov alebo skončí v priečinku spam. Týchto ľudí nepočúvajte. Samozrejme, že im ich newsletter nepriniesol žiadnu návštevu ani objednávku. Nie preto, že by to bol neefektívny online marketingový nástroj. Ale preto, lebo evidentne nemajú ani tucha o tom, ako by mal dobrý newsletter vyzerať. Keby ste sa túto otázku spýtali šikovného marketéra, zrejme by ste ako odpoveď dostali niečo takéto:

1. Newsletter je lacný online marketingový nástroj.

Dokonca by sa dalo povedať, že je úplne zadarmo. Pokiaľ nemáte v pláne si na písanie mailov najať agentúru, bude vás to stáť ,,iba” čas. Na internete nájdete kopec FREE webových aplikácií na tvorbu a zasielanie newslettrov. Najvymakanejší a asi aj najviac používanejší je Mailchimp. Je to naozaj super appka, cez ktorú sa dajú posielať krásne newslettre. Používame ju aj my a vrelo odporúčame. Mailchimp má predpripravené šablóny na rôzne príležitosti, dá sa do neho jednoducho vložiť HTML kód, obrázky, videá, linky…proste všetko, na čo si spomeniete. Mailchimp je zadarmo, pokiaľ máte do 2 000 odberateľov newslettru. Keď prekročíte túto hranicu, platíte mesačný paušál, ktorý sa pohybuje okolo 25€. Ale špekulanti veľmi rýchlo prídu na to, ako sa to dá elegantne oklamať. Proste si vytvoríte viac kampaní po 2 000 odberateľov a hotovo. Možno si teraz poviete, no ale ja mám databázu mailov z Lyonessu, kde je 50 000 e-mailov, to ako budem rozdeľovať, veď sa zbláznim! No… 25€ mesačne vás z biedy nevytrhne, takže nebuďte žgrloš a zaplaťte, oplatí sa to. A ak budete čítať ďalej, zistíte, že posielať rovnaký mail 50 000 ľuďom je absolútna hovadina. Segmentovaniu a deleniu sa nevyhnete. Mailchimp na to myslel a má na to páky, takže žiadny stres 😉 Kampaň si môžte našedulovať na konkrétny deň, hodinu a minútu, prepojiť ju s Google Analytics, použiť A/B testovanie, prezerať si štatistiky a tak ďalej a tak ďalej. O Mailchimpe by sa dal napísať samostatný článok, lebo je to fičura ako hrom (a aj sa napíše 😉 ).

2.  Newsletter je lepší ako sociálne siete.

Netvrdím, že sa máte vykašľať na sociálne siete a začať chrliť jeden e-mail za druhým. To vôbec nie. Sociálne médiá sú silný marketingový nástroj, o tom potom. Ale v pár veciach má predsa len navrch mailing list. V čom? Napríklad v tom, že email príde zadarmo každému vo vašom liste odberateľov (pokiaľ máte správnu e-mailovú adresu). To sa na facebooku nestane, aj keby ste sa poskladali. Špeciálny algoritmus, na základe ktorého facebook zobrazuje vaše príspevky iba asi tak 16% vašich fanúšikov ste si už isto všimli. To znamená, že ak máte v skupine 1 000 fanúšikov, s najväčšou pravdepodobnosťou vašu správu uvidí iba tak 160 z nich. Ak chcete viac, musíte zaplatiť. Chudák Zuckerberg tiež musí z niečoho žiť, no nie? A nejde len o peniaze (ikeď vždy ide o peniaze :) ). Veľkou nevýhodou sociálnych sietí oproti newslettru je obrovské množstvo informácií, ktoré obsahujú. Aj keď si poistíte svoj príspevok nejakou tou korunkou, nakoniec sa stratí vo fronte všetkých možných a nemožných hovadín, ktoré každú sekundu niekto pridá na nástenku. To je typické najmä pre twitter, kde sa viditeľnosť tweetu niekedy počíta na minúty. A nechcem maľovať čerta na stenu, ale sociálne siete sú a zrazu nie sú. Veď napríklad aj taký MySpace bol kedysi cool sociálna sieť a už je dávno preč. E-mail je stabilnejšia záležitosť :)

3. Newsletter upevňuje vzťah so zákazníkom.

Spokojný a vracajúci sa zákazník. To je to, čo by ste mali chcieť vytvoriť a k čomu by mali viesť všetky vaše kroky. Posielanie pravidelných emailov vám v tom pomôže. Zdôrazňujem slovo PRAVIDELNÝ. Posielať newslettry raz polroka, alebo naopak každý deň vám neprinesie žiadnu slávu. V prvom prípade daný príjemca nebude mať poňatia, kto mu píše a čo chce a v tom druhom vás označí za spam, zablokuje vás a už sa k nemu nikdy nedostanete. To chce systém. Sklamem vás, neexistuje žiadne zlaté pravidlo, ktoré by hovorilo o tom kedy a ako často posielať mailing listy. Všetko záleží od toho, komu ho posielate. Aký má vaša cieľovka časový harmonogram, kedy nakupuje, odkiaľ je, kedy pracuje, kedy odpočíva… Na toto musíte prísť a potom sa už len pravidelne ozývať, oznamovať svoju existenciu, novinky, prípadné zľavy a pod. Naháňať stále nových a nových zákazníkov je nielen otrava, ale aj riešenie, ktoré vás čoskoro dobehne. Musíte pracovať so zákazníkmi, ktorých už máte. Keď už si raz dal niekto tú námahu, nakúpil u vás a ešte sa aj zaregistroval do mailing listu, zaslúži si vašu pozornosť nemyslíte?

4. Newsletter je merateľný.

Meranie úspešnosti mailovej kampane súvisí s predchádzajúcim bodom. Nezistíte, kedy a ako často posielať e-maily svojim zákazníkom, pokiaľ si neodsledujete a nevyhodnotíte pár pokusov. Ako si budete viesť štatistiky je čisto na vás. Poradím vám, že jednou z obrovských výhod Mailchimpu sú prehľadné reporty všetkých kampaní. Presne si môžte odsledovať kedy, kto a ako často otvoril váš newsletter, kde si klikol, kto sa odhlásil, využiť A/B testovanie, prepojenie s Google Analytics a pod. S istotou viete vždy povedať, či váš email zožal úspech, alebo bol úplný prepadák a poučiť sa zo svojich chýb. Milujeme Mailchimp :)

5. Newsletter je jednoduchý.

Omieľam to tu dookola, ale nedá mi to nezopakovať. Napísať a poslať newsletter je naozaj ľahké a zvládne to v podstate každý. Ak sa rozhodnete pre využívanie nejakej mailing list appky, len si do nej naimportujete všetky kontakty, vyberiete šablónku a hurá mailing list je na svete. Importovať kontakty môžte manuálne cez XML, CSV  a neviem ešte aký súbor, alebo si prepojíte redakčný systém s danou appkou a všetko sa to deje automaticky. My zatiaľ (zdôrazňujem zatiaľ, lebo čoskoro to bude minulosť) používame prvý spôsob. Mailchimp má ale super API, takže prepojiť ho s XCMS je rýchlovka. Vymyslieť, čo do newslettra, aby bol zaujímavý, vás možno niekedy potrápi. Ak si naozaj chcete dať záležať na tom, ako bude vyzerať, možno sa po čase rozhodnete využiť služby profesionálneho grafika, prípadne programátora. Na začiatku si však úplne vystačíte sami so sebou. A s Mailchimpom :)

6. Newsletter si vie poradiť s Googlom.

Je to tak! V dnešným ťažkých časoch, ktorým vládne neúprosný Panda algoritmus, nájsť spôsob, ako sa votreť do pozornosti zákazníka bez hrozby Google penalizácie je ako nájsť živú vodu. Google veľmi nekompromisným štýlom trestá všetky ,,pseudoSEO” pokusy minulých čias. Nemusíte ani vedieť, že robíte niečo zlé, keď tu zrazu hups a ban je na svete. Mailing list je však v tomto smere (zatiaľ) celkom bezpečná cesta. Elegantným spôsobom dokáže obísť celý Google a zadarmo a presne sa dostane k tomu zákazníkovi, ktorého potrebujete osloviť. Ikeď je pravda, že do gmailu už prenikli nechutné praktiky kupovania si pozícií, stále to však nie je taká katastrofa ako AdWords vo výsledkoch vyhľadávania. Takže smelo do toho.

O čom písať v newslettry?

O všetkom, čo je užitočné pre zákazníka. Predtým, než niečo odošlete, zamyslite sa nad tým, či to váš zákazník potrebuje vedieť, či mu to dá nejaký zmysel a motivuje ho k želanej akcii. Ak mu budete posielať blbosti a veci, ktoré ho absolútne netankujú, nečudujte sa, že poputujete do koša alebo do priečinku spam. Spam je zlá vec. Nikto nemá rád spam. Ak teda si nechcete figurovať na blackliste každej mailovej adresy, premýšľajte a až potom posielajte. Pre inšpiráciu vám poradím pár tipov, o čom písať v newslettry. Keď to funguje iným, prečo by to nemalo zabrať u vás.

5 newslettrov, ktoré by mal posielať každý e-shop

Nezáleží na tom, aký produkt predávate a v akom odvetví pôsobíte. Ak to myslíte so svojim e-shopom vážne, týchto 5 emailových kampaní by ste mali posielať so železnou presnosťou každému návštevníkovi webu. Chcete predsa, aby sa k vám vaši zákazníci s radosťou a často vracali?

1. Nové produkty v e-shope

Úplný základ. Celá prapodstata newslettru spočíva v posielaní oznamov o pridaní nových vecí na e-shop. Veď aj samotný názov ,,news-letter” vlastne znamená list o novinkách. A nejde pritom len o zasielanie informácií o novom tovare. Môžu to byť aj nové články, novinky zo života obchodu, predajne, skrátka všetko zo zákulisia vášho e-shop sveta. Je to jednoduchý spôsob, ako sa pripomenúť zákazníkovi, ktorý už u vás raz bol, nakúpil a podnietiť ho k opätovnému nákupu. Nech vidí, že vy stále napredujete a nestagnujete. Keď vytvárate mailovú kampaň, v ktorej chcete svojich zákazníkov informovať o nových produktoch na sklade, držte sa týchto zásad:

  • Stanovte si cieľ a držte sa ho – vašim cieľom je, aby si adresát klikol na váš e-shop a nakúpil, takže ho zbytočne nerozptyľujte zbytočnosťami. Neprepchávajte mail desiatkami produktov. Vyberte naozaj len 3, maximálne 5 a tlačítko Kúpiť nech je pekne viditeľné.
  • Používajte kvalitné obrázky – predstavte si mail ako výklad v obchode. Musí byť neodolateľný. Nech máte akokoľvek loajálnych zákazníkov, len strohý text o tom, že vám prišli nové bundy nestačí. Musíte ich očariť krásnymi a kvalitnými obrázkami, aby si povedali ,,Do frasa, tá bunda musí byť moja!”.
  • Zacieľte kampaň – posielať e-mail s novou várkou lykrových siloniek pánskemu osadenstvu a čakať hordy objednávok je trošku utópia. Nielen, že výsledný report takejto mailovej kampane bude čistý prúser. Ešte si aj koledujete o to, že si vás daná skupina zákazníkov do konca života spojí s týmto produktom a už k vám nepríde alebo vás označí za spam. Takže najskôr premýšľajte, segmentujte a až potom posielajte.
  • Skontrolujte si linky – prúser ako Praha, keď zle prelinkujete odkazy. Verte mi, viem o čom vravím. Môj úplne prvý newsletter skončil ako fiasko práve kvôli tomu, že som si frajerka neskontrolovala všetky odkazy. A tak jeden obrázok smeroval do Boha a druhý Krista. Našťastie, môj šéf mal pre mňa pochopenie, keďže tu stále som :) A zákazník to tiež nebral až tak tragicky, lebo za tú kampaň nemusel platiť. Ale tá hanba ma fackuje dodnes :)

2. Pravidelné cielené mailové kampane

Tieto kampane majú za cieľ, aby ste boli stále v podvedomí zákazníka. Keď sa už raz prihlásil do odoberania newslettra, nech teda má pocit, že za tú e-mailovú adresu niečo dostáva. Kľudne aj každý týždeň, hlavná je pravidelnosť mailovej kampane. Pri mailovej kampani tohoto typu nezabúdajte na tieto rady:

  • Zacielenie je najdôležitejšie – správne zacielenie je tu dôležitejšie než kdekoľvek inde. Takže segmentujte segmentujte segmentujte! Posielajte rôzne maily v závislosti od pohlavia, miesta bydliska, predchádzajúcej objednávky a pod. Asi sa vám teraz vlasy dupkom postavili, že ako idete tých vašich 2 637 odoberateľov jedného po druhom oddeľovať. Neboj nič! S Mailchimpom to je hračka 😉
  • Rozdeľte obsah mailu na sekcie – nie je žiadne tajomstvo, že ľudia internetový obsah nečítajú, ale iba skenujú očami. Ak ich niečo pri tomto scrollovaní zaujme, nachvíľu sa zastavia a zase idú ďalej. Takže, aby ste zaujali dnešné lenivé ľudstvo, rozdeľte celý mail do logických sekcií, naplňte ich obrázkami a krátkym motivačným textom. Nech sa zbytočne netrápia.
  • Najdôležitejšie veci dajte na vrch – po tom, ako si zákazník otvorí váš e-mail máte tak 5 sekúnd na to, aby ste ho zaujali. Takže všetko dôležité a zaujímavé nahádžte hore. Nech mu to hneď frnkne do očí.

3. Mailing list na získanie spätnej väzby

Niet lepšej reklamy pre e-shop, ako spokojní zákazníci. Už dostávate spätnú väzbu od Heureky, čo je super. Ak ste získali certifikát, máte recenzie umiestnené priamo na eshope. Ale čo takto si robiť vlastné prieskumy spokojnosti, v ktorých sa budete pýtať na konkrétne veci, ktoré z heureky nevytiahnete? Napríklad na nejaký produkt, na spokojnosť s vašou dopravou, čo hovoria na nové menu a pod. Na čo si dať pozor?

  • Zautomatizujte to – ak máte iba zopár kontaktov, dokážete rozposlať maily na získanie spätnej väzby aj sami. Ale úprimne, prečo by ste to robili, keď sa to dá nastaviť automaticky? Automatické maily sa dajú rozposielať, buď cez webovú appku alebo si to priamo nastavíte v redakčnom systéme, ako to máme my v XCMS. Určíte si interval a akciu, ktorá má byť ,,spúšťacia” a už len prijímate a vyhodnocujete došlé správičky.
  • Ponúknite niečo na revanš –  veľmi, a niekedy až primoc, ochotní pri dávaní spätnej väzby sú vo väčšine prípadov nespokojní zákazníci. Aby ste získali aj nejaký pozitívny feedback, budete musieť začať motivovať. Nikto už nič nerobí zadarmo, takže zľavovým poukážkam alebo mini darčekom sa nevyhnete.
  • Nezabudnite na buttony – aj mailová kampaň na získanie spätnej väzby je predsa len kampaň. Buttony a rôzne call-to-action prvky by v nej nemali chýbať.

4. Blahoželanie k narodeninám

Narodeniny sú špeciálna udalosť, ktorá si zaslúži vašu pozornosť. Nič nepokazíte tým, že zákazníkovi poprajete všetko najlepšie a navyše pripojíte aj nejaký ten prézent. Podmienkou je, aby ste vedeli, kedy vaši zákazníci oslavujú narodeniny. Nezabudnite sa na dátum narodenia spýtať počas registrácie zákazníka. Pridajte do formulára kolónku dátum narodenia a vec je vybavená. Ďalším dôležitým mementom môže byť aj dátum registrácie. Fantázií sa medze nekladú. Ak chcete vytvárať mailovú kampaň ako blahoželanie k narodeninám, odporúčam vám toto:

  • Opäť automatizujte – ozaj nie je v ľudských silách manuálne sledovať, kto sa kedy narodil, registroval a pod., takže automatizácia je na mieste. Je to rovnaké ako v predchádzajúcej kampani, len s iných obsahom.
  • Buďte osobný – sú to skutočné narodeniny skutočného človeka a vy mu skutočne chcete popriať len to najlepšie, lebo si ho vážite. Takže skúste byť trošku osobnejší, oslovujte osobu krstným menom, ponúknite jej dar, podľa jej predchádzajúcich preferencií a pod.
  • Hrajte to na emócie – namiesto buttonu Kúpiť teraz, použite niečo v štýle ,,Hodvábny šál jedine pre vás”. Znie to naozaj lepšie.

5. ,,Dlho sme ťa nevideli” mail

Takto to nazývam ja. Poznáte tie správy typu: ,,Hey kamoš, ako sa máš? Dlho sme ťa nevideli. Chýbaš nám a bla bla…” Super vec. Dôležité je, aby váš redakčný systém dokázal odsledovať, kedy bol váš zákazník naposledy prihlásený alebo, v dnešnej dobe populárneho nakupovanie bez registrácie, kedy uskutočnil poslednú objednávku. Čo je pri tomto maily dôležité?

  • Bez automatizácie to nejde – opäť a znova. Ale týmto ste si už prešli, takže žiadny problém. Dôležité je sa zamyslieť nad intervalmi posielania. Koľko budete čakať, kým pošlete takýto mail? Mesiac, dva, tri?
  • Nepoužívajte prikazujúce slová –  naozaj sa nesnažte naliehať na zákazníka. Slovám, ktoré evokujú v človeku nutnosť niečo vykonať sa radšej vyhnite. Sú to slová ako Stiahnuť, Potvrdiť, Kúpiť a pod. Zahrajte na city a použite niečo v zmysle ,,Získaj zľavu, Urob si radosť a pod.”
  • Ponúknite produkty, ktoré sú pre zákazníka zaujímavé – inšpirujte sa tým, čo už raz kúpil. Opäť sa to dá pekne zautomatizovať v systéme.

Toť základné informácie o mailing listoch. Už rozumiete, prečo by malo zasielanie newslettrov patriť medzi vaše online marketingové nástroje? V budúcej fičure si povieme niečo o tom, aké triky použiť na získanie nových odberateľov mailovej kampane. A nezabudnite na svoj vianočný darček 😉

Zaujal vás článok a chcete byť informovaný o ďalších e-shop fičurách? Prihláste sa na odber noviniek.

Tipy a triky ako na e-shop ZADARMO!

 


Romča je osoba prvého kontaktu v stupo.sk. Všetky požiadavky na vytvorenie, zmenu či vylepšenie webu smerujte na ňu. Vyštudovala odbor Elektronický obchod a manažment a svet e-business je jej viac než blízky.

romana@stupo.sk

3 Comments

  1. […] ĎalšíPrečo posielať newsletter a aké newslettre by mal posielať každý […]

    Odpovedať

  2. […] vás sterilné notifikačné maily s čiernym písmom na bielom pozadí? Aj nás. Už teraz posielate svojim zákazníkom krásne newslettre o najnovších produktoch a zľavách s neodolateľnou grafikou, tak prečo sa nepohrať aj s […]

    Odpovedať

  3. […] tom, prečo by mal každý eshop posielať newslettre svojim zákazníkom sme si už čo to povedali. Ak ste čítali pozorne, určite vám neunikol jeden zo spôsobov, […]

    Odpovedať

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *