O tom, či vo vašom eshope niekto nakúpi alebo nie, rozhodujú častokrát úplné detaily. Vy im možno neprikladáte veľký význam, ale pre vášho zákazníka môžu byť kľúčové. Neverili by ste, ale aj také kategórie produktov či filtre dokážu sem tam zamútiť vody nakupovania. Aj v tejto oblasti platí pár základných pravidiel, ktoré treba dodržať, aby bolo všetko košér v rámci SEO a čo najlepšieho užívateľského zážitku. Čo bolo v našich programátorských silách, sme vyriešili za vás pri navrhovaní eshop systému. Vy ich už len musíte dodržiavať. Čo, ako prax ukázala, niekedy môže byť problém. Preto vám prinášame návod, ako v eshope správne pracovať s kategóriami a filtrami. Primárne je určený eshopom s redakčným systémom XCMS, ale pravidlá platia všeobecne pre každý eshop. Môžu vám byť nápomocné, keď sa jedného dňa budete rozhodovať, na ktorom redakčnom systéme idete budovať váš eshop. Odporúčam prečítať si návod aj skúseným používateľom XCMS systému. Eshop neustále vyvíjame a možno vám nejaké vylepšenia unikli.

Návod pre nastavenie kategórie v eshope

Existuje pár jednoduchých pravidiel týkajúcich sa kategórií, ktoré by mal dodržiavať každý eshop. Nie je to žiadna veda, takže len v krátkosti. Pri každom pravidle zároveň vysvetlím, ako sa to robí v XCMSku.

1.Pomenovávajte kategórie čo najvýstižnejšie

Teraz nemám namysli také prešľapy, že kategóriu so športovými šiltovkami pomenujete klobúky a pod. Verím, že na takejto úrovni nie sme, ikeď stať sa môže všetko. Skôr mi išlo o to, aby ste názvy kategórií volili tak, aby dávali zmysel vášmu zákazníkovi. Nielen, že to uľahčí nakupovanie vašim zákazníkom, ale aj pre SEO to môže mať pozitívny efekt. Výbornou (bezplatnou) pomôckou v tejto veci je Google Analytics alebo Google Search Console. Pomocou týchto nástrojov si pekne viete odsledovať, na základe ktorých kľúčových slov alebo fráz k vám prichádzajú zákazníci a čo konkrétne vyhľadávajú na vašich stránkach. Ak je napríklad vaša kategória nazvaná Návleky, ale vidíte, že vaši zákazníci hľadajú často Štucne, tak prečo by ste názov nepoľudštili. Možno to je blbý príklad, ale verím, že ste pochopili.

V XCMSku názov nastavujete v základnej karte kategórie v hneď prvom riadku. Napravo máte ďalšu kolónku meta názov, ktorá je tam kvôli SEO. Stačí do nej len skopírovať to isté, čo ste napísali v kolónke názov.

2. Žiadajte od eshopu breadcrumb navigáciu

Nedopustite, aby sa vám zákazník stratil v obchode, to je prúser ako Praha. Jednoduchá a intuitívna navigácia v eshope je základ. Ľahko to dosiahnete pomocou tzv. breadcrumb navigácie. Ak tento výraz počujete prvýkrát, na obrázku máte názorný príklad, o čo sa jedná. Zobrazíte zákazníkovi, v ktorej časti stránky a v akej hĺbke sa nachádza a umožníte mu sa cez linky vrátiť naspäť. To je breadcrumb navigácia.

3. Maximálne 3 a dosť

Keď budete vytvárať hierarchiu kategórií, myslite na toto pravidlo. Z pohľadu jednoduchosti, prehľadnosti a určitého príjemného užívateľského zážitku z návštevy eshopu, by ste nemali ísť hlbšie ako do druhej úrovne kategórie. Tretí klik zákazníka by ho mal nasmerovať na konkrétny produkt. Ani vás by nebavilo sa preklikávať do zblbnutia. Takže správna štruktúra by mala vyzerať takto: Hlavná kategória – Podkategória – Produkt. Konkrétny príklad: Obuv – Turistická obuv – Asolo Stynger GTX.

Hierarchiu kategórií si v eshope nastavíte v základnej karte kategórie v časti Nadradená kategória. Z rozbaľovacieho okna si vyberiete kategóriu, ktorá má byť nadradená tej, ktorú práve vytvárate. Ak vytvárate kategóriu, ktorá má byť hlavná (zobrazená v hlavnom menu), nechajte v rozbaľovacom okne možnosť Žiadny.

4. Nezabúdajte na popis a meta popis kategórie

Naozaj to neodflakujte a hlavne nekopírujte popisy z iných stránok. GOOGLE TO PROSTE NEMÁ RÁD.  Nájdite si čas a urobte to poctivo. Stačí naozaj iba pár viet. Originálny popis a správne použitie kľúčových slov vás môže posunúť vo vyhľadávačoch nad vašu konkurenciu zadarmo. A za to to stojí.

Na obrázku máte znázornené, kde v našom systéme vypisujete popis a meta popis kategórie. Odporúčame, podobne ako pri názve kategórie, len skopírovať do metapopisu to isté, čo je v normálnom popise. Meta popis je obmedzený na 150 znakov, ale nemusíte sa obťažovať nijakým počítaním. Systém automaticky oseká text, aby dobre bolo. Pod metapopisom sme vytvorili priestor na vkladanie kľúčových slov kategórie. Vložte tam kľúčové frázy, ktoré opisujú obsah danej kategórie. Z pohľadu SEO to až taký význam už údajne nemá, ale nikdy neviete. Keď už to tam je, prečo by ste to nevyužili?

5. Používajte zástupné obrázky kategórie

Názorne tak ukážete zákazníkovi, čo môže v danej kategórií nájsť. Minimalizujete tak riziko, že ostane nemilo prekvapený a okamžite odíde zo stránky. A možno sa akurát trafíte do jeho vkusu a vyobrazený produkt si hneď aj kúpi. Okrem toho, obrázok vyzerá oveľa lepšie ako iba holý text. Opäť ukážka, ako to môže v praxi vyzerať.

Zástupný obrázok každej kategórie si nastavíte v podkarte Obrázok. Nahráte si ho štandardným spôsobom so svojho počítača. Nezabúdajte vyplniť Názov obrázku s vhodným kľúčovým slovom. SEO na vás striehne všade.

6. Spárujte kategórie s Heurekou

Toto je čisto slovensko-české pravidlo. Nejdem sa opakovať. Presný návod, ako funguje Heureka, ako si spárovať kategórie s týmto porovnávačom tovaru a ako s ním následne narábať som veľmi dopodrobna rozobrala v dvoch článkoch. Ak sa hocičo zmení v nastaveniach Heureky, dám vám o tom vedieť 😉

7. Využívajte crosseling

A zvyšujte tak svoje tržby. Čo znamená tento pojem? Crosseling znamená, že sa snažíte zákazníkovi, potom čo kúpi nejaký produkt, ešte snažiť predať aj tovar, ktorý s týmto produktom nejakým spôsobom súvisí. Môže to byť napríklad jeho príslušenstvo. Napríklad si niekto u vás kúpi bežecké tenisky a vy mu hneď ponúknete aj športové ponožky z Merino vlny, šnúrky do topánok alebo rovno bežecké tričko. Veď čo, možno sa chytí. V kamennej predajni to predavači robia bežne, ale ako to dosiahnuť v eshope?

V XCMS si crosseling môžte nastaviť na úrovni kategórie alebo dokonca konkrétneho produktu. Hovorme zatiaľ iba o kategóriách. Crosseling sa nastavuje v podkarte Príslušenstvo. Z rozbaľovacieho okna si vyberiete, ktorá kategória je vhodná na crosseling a stlačíte Potvrdiť. Produkty z danej kategórie sa následne zobrazia zákazníkovi pri nakupovaní v sekcii Vybrali sme pre vás (pod produktami) a následne aj po vložení produktu do košíka. Crosseling sme vyšperkovali na úrovni konkrétnych produktov, kde si presne môžte nastaviť povinné a nepovinné príslušenstvo cez modul Skupiny produktov. Zároveň vám vieme aj naštýlovať, kde sa bude dané príslušenstvo zobrazovať (napr. na boku produktu). So systémom sa dá pekne pracovať, je to úplne na vás.

8. Dajte vedieť, ktorý produkt je v kategórií TOP

Aj takto viete uľahčiť nákup svojim zákazníkom a poradiť im, ktorý produkt by si mali kúpiť. Vyhraďte si v kategórií miesto (najlepšie hneď hore), kde umiestnite reklamu na nejaký produkt (najlepší, najlacnejší, najpredávanejší, posledný kus a pod.). Ak ho naozaj chcete predať, určite je toto lepší spôsob, ako ho zahrabať do frontu ostatných produktov v kategórií.

Reklamný banner si v rámci kategórie nastavíte v podkarte Reklama. Do okienok vyplníte nadpis, podnadpis, text reklamy, URL adresu, na ktorú sa dostane zákazník po kliknutí na reklamu a obrázok reklamy (ideálne 350x150px). Nezabudnite odfajknúť zverejnenie reklamy a všetko potvrdiť.

9. Nastavte si filtre

Filtre jednoznačne uľahčia nákup vašim zákazníkom. Základné filtre, ako zobrazenie produktov podľa ceny, abecedy či značky, doplňte konkrétnejšími. Napríklad umožnite filtrovať na základe špecifických vlastností produktu. Ktorých, to opäť viete odsledovať z vašich analytických nástrojov. Alebo filtrujte akciové produkty atď. atď. Z pohľadu technológie by mal eshop systém umožniť, aby si zákazník mohol súčasne zvoliť viacero filtrov, aby ich mohol zrušiť jednoduchou akciou a aby mal zobrazený počet produktov, ktoré sa mu vyfiltrujú. Ak jednotlivé filtre obsahujú príliš veľa položiek, vyžadujte od systému, aby ich automaticky skracoval. Na obrázku máte konkrétnu ukážku, ako môžu vyzerať filtre v našom eshope.

Už z obrázku je jasné, že si môžte nastaviť filtre na boku a na vrchu stránky. Kde sa to nastavuje? V podkarte Filtre. Filtrovanie podľa výrobcu a ceny máte nastavené automaticky. Filtrovanie podľa pohlavia si zapínate v základných Nastaveniach eshopu. Ostatné filtre sú čisto na vás. Môže to byť akákoľvek vlastnosť produktu, ktorú ste si vytvorili v časti Tovar – Vlastnosti a priradili ju daným produktom v kategórií. Pekne si môžte určiť, ktorý filter sa bude zobrazovať hore, a ktorý na boku eshopu.

Návod na nový filter v eshope

Novinkou v eshope je filtrovanie produktov podľa ceny na jednotku produktu. Kedy sa takýto filter zíde? Ak predávate sortiment, ktorý má nejakú mernú jednotku (liter, kilogram a pod.), ale daný produkt sa predáva v balení, ktoré je menšie/väčšie ako táto základná jednotka (napr. fľaša má objem iba 0,7l, kachlička váži 0,5kg). Ak zákazník má záujem nakúpiť väčšie množstvo, je pre neho užitočné vedieť, ktorý produkt je lacnejší, ak si cenu prepočíta na jednotku. Tento filter si nastavíte v základnej karte kategórie. Dole si do políčka Jednotka kategórie vypíšete názov jednotky (názov je čisto na vás – liter, kg, kilogram, gram, g …) a zafajknete Zobrazenie kategórie – “na jednotku”. Keď budete nahadzovať nový produkt všimnite si, že vám v karte produktu pribudlo nové políčko – Jednotka produktu. Do neho napíšte veľkosť balenia, v ktorom sa daný produkt predáva. Ak napríklad nastavíte zobrazovanie kategórie na jednotku ,,liter” a produkt sa predáva vo fľašiach s objemom 0,7l, do tohto políčka napíšete 0.7 (pozn. nezabúdajte, že na oddeľovanie desatinných miest sa používa bodka nie čiarka!!!). V eshope na stránke produktu sa potom zobrazí cena za dané balenie produktu (napr. 0,7l) a poď ňou je cena na mernú jednotku produktu (napr. na 1liter). Filter sa zobrazí zákazníkovi na vrchu stránky.

 

Verím, že po tomto návode už je všetkým používateľom eshopu XCMS jasné, ako si vytvoriť kategórie a filtre a narábať s nimi, čo najefektívnejšie.

Ak chcete byť informovaný o ďalších e-shop fičurách, prihláste sa na odber noviniek.

Tipy a triky ako na e-shop ZADARMO!

 


Romča je osoba prvého kontaktu v stupo.sk. Všetky požiadavky na vytvorenie, zmenu či vylepšenie webu smerujte na ňu. Vyštudovala odbor Elektronický obchod a manažment a svet e-business je jej viac než blízky.

romana@stupo.sk

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *