Ak ste už niekedy držali v rukách cenovú ponuku na tvorbu webu, možno ste si kládli podobnú, ak nie rovnakú otázku. Dnes už nie je žiadnym tajomstvom, že dobrý web nestojí ani 500€ ani 1000€. Stále sa však, pri predkladaní cenoviek stretávame s reakciami typu: NA ČO POTREBUJETE TOĽKO PEŇAZÍ?  Popravde, ani sa tomu nečudujeme. Ľudia mimo fachu nemajú odkiaľ vedieť, čo všetko je nutné urobiť, aby webový projekt splnil/predčil ich očakávania. Ale keby sa na chvíľu zamysleli nad tým, koľko ľudí sa musí zapojiť a koľko času to všetko trvá, možno by zmenili názor. Ak chcete vedieť, na čo skutočne míňame vaše peniaze, čítajte ďalej. Vieme vám to povedať úplne presne.

(IDEÁLNY) POSTUP A KOĽKO ČO STOJÍ

Na všetko existujú postupy ako čo a kedy urobiť, aby sa nič katastrofálne neprihodilo. Aj na webový projekt. Nejdeme sa biť do pŕs, že takto to robíme iba my a preto by ste si mali dať vytvoriť web iba u nás. Vôbec nie. Takto tvoria weby všetky dobré agentúry, lebo to jednoducho inak ani nejde. Ak vám niekto bude tvrdiť opak, buď klame alebo s riešením webových projektov má pramálo skúseností.  Možno ste už o jednotlivých krokoch počuli a máte akú-takú predstavu vocogou. Teraz si ich prejdeme z iného pohľadu – z pohľadu peňazí. Dávať nejaké presné sumy v € by bolo zbytočné, keďže hodinové sadzby sa líšia z agentúry na agentúru, z regiónu na región. Poďme radšej kalkulovať v percentách, keďže tie neobabreme. Zaujíma vás kedy, ako a na čo minieme rozpočet? Dám vám malý hint  – na X6-tky a víkendové vily to nebude :)

Pozn.: Prívlastok ,,ideálny” sme dali do zátvorky, lebo každý webový projekt je iný. Je rozdiel, či vytvárate eshop, informačný systém alebo firemnú stránku. Rozsah každej fázy je nutné individuálne prispôsobiť , môžu sa navzájom prelínať, ale ich počet odporúčame zachovať. Ak nejakú vynecháte, zvýšite tak riziko, že výsledok dopadne neúspechom. A to nechcete.

1. PRVÉ STRETNUTIE

O čo ide? 

Prvý krok pri tvorbe webového projektu sa nijako extra nelíši od tvorby hocijakého iného projektu. Jedná sa o klasické stretnutie zákazníka s dodávateľom. Zoči-voči (ak to aktuálne podmienky dovoľujú) si obe strany vydiskutujú svoje požiadavky a možnosti. Pri zložitejších projektoch nie je nič neobvyklé, že sa ,,prvé stretnutie” nakoniec natiahne do X niekoľkohodinových sedení, kde sa prejde celá problematika.

Na čo je to dobré?

Povedzme si najskôr, na čo prvé stretnutie nie je dobré. Prvé stretnutie rozhodne nie je dobré na vypracovanie kompletného zadania a stanovenie finálnej ceny webového projektu, ako si 99% zákazníkov naivne myslí. Aj keď sa snažíme byť na prvom stretnutí čo najefektívnejší, máme pripravené dotazníky s konkrétnymi otázkami, jednoducho to nejde. Vytvoriť cenovú ponuku a špecifikáciu na základe prvého stretnutia je čistá utópia. Ako môžme vedieť, čo všetko sa ide robiť, keď sa ešte neurobila žiadna analýza? Cenovka v tejto fáze totálne limituje veškerú ďalšiu kreativitu a celý proces sa zmení na snahu udržať sa v z brucha vymyslenom budgete. Prvé stretnutie je teda dobré na vyjasnenie toho, čo sa má robiť, do kedy sa to má urobiť, naznačenie cenových hladín a utuženie ľudských vzťahov :)

Príklad: Toto nás zaujíma na prvom stretnutí
ohľadom vytvorenia jednoduchej webstránky

Na čo v tejto fáze míňame vaše peniaze?

Vy ako zákazník zatiaľ nič neplatíte, ale nám už náklady vznikli. Okrem toho, že na každom stretnutí musí byť prítomný projektový manažér, na ďalšie ,,dovysvetľovávacie” stretnutia je dobrým zvykom dotiahnuť aj programátora či grafika. Hodinová mzda takýchto ľudí čosi stojí a to sa ešte žiadny kšeft nedohodol.

Pozn.: Nie je ničím výnimočným, že si niektoré agentúry za prvé stretnutie účtujú hodinovú mzdu. Veci sa hýbu oveľa rýchlejšie, keď viete, že každá hodina vykecávania navyše niečo stojí.

Keď sa snažíte nájsť spoločnú reč so zákazníkom na prvom stretnutí

Keď sa snažíte nájsť spoločnú reč so zákazníkom na prvom stretnutí

2. ANALÝZA SÚČASNÉHO STAVU

O čo ide?

Tak toto je jedna z top NEBUDEM ZA TO PLATIŤ položiek cenovej ponuky. Paradoxne to je jeden z najdôležitejších krokov celej tvorby webového projektu, ktorý neradno podceňovať. Často od zákazníkov počúvame ,,Ale toto my nepotrebujeme, my potrebujeme iba normálny web.” Hej, hej. Všetci potrebujú IBA normálny web. Aj dom človek väčšinou potrebuje iba normálny, ale normálny je aj 3-izbový bungalov a aj dvojposchodová vila s dvoma garážami. Tak, ktoré z tohto chcete? Nie vždy trváme na vypracovávaní rozsiahlych analýz. Základná analýza sa však musí urobiť za každých okolností, aby sme sa zžili s daným webovým projektom, zistili, ako to funguje, resp. nefunguje a navrhli riešenie, ktorým sa vydáme. Toto je úplné minimum, bez ktorého sa ďalej nepohneme:

  1. ako fungujú procesy teraz
  2. ako klient chce, aby fungovali v budúcnosti
  3. ako to rieši/nerieši jeho konkurencia (kde to dáva zmysel riešiť)
  4. ako to vidia zákazníci, resp. budúci používatelia systému
  5. aké sú trendy v danej oblasti (všetko už raz bolo vymyslené)
  6. aké sú obmedzenia (čo nás môže ohroziť, čo ukázať, čo naopak decentne zamlčať)
  7. ako sa bude merať úspešnosť projektu (kontrola musí byť)

Na čo je to dobré?

Na vypracovanie kompletnej špecifikácie webového projektu. Bežná prax je, že zákazník je presvedčený o tom, že má všetko vymyslené a na nič nezabudol. To však nie je vždy pravda. Bez analýzy súčasného stavu sa vám (aj nám) ľahko môže stať, že sa opomenie nejaký dôležitý detail, kvôli ktorému celý projekt padne na hubu, resp. nebude ničím výnimočný. Aj my sme na začiatku analýzu brali iba ako povinnú a nepríjemnú fázu, ktorú treba nejako urobiť, aby dobre bolo. Časom (po niekoľkých nie moc vydarených projektoch :) ) sme však objavili jej čaro a pokiaľ ju klient nechce, dávame od projektu ruky preč. Skrátka nám to riziko neúspechu nestojí za to. A ani vám by nemalo.

Pozn.: Na jednom školení, kde sa rozoberala, okrem iného, aj analýza súčasného stavu pri webových projektoch, sme diskutovali o tom, čo má byť  jej výsledkom. Zaznela pamätná veta: ,,Aj žiadny výsledok, je výsledok.” To znamená, že sa vôbec nemáte trápiť, ak na konci analýzy na nič ohromne šokujúce neprídete a iba zhodnotíte známe fakty. To je analýza. Nebudete predsa zákazníkovi vymýšľať ružového skákajúceho slona, keď ho reálne nepotrebuje. 

Koľko % z celkového rozpočtu to zaberie ?

Z celkového rozpočtu predstavuje táto položka cca 10%, ale časovo to zožerie aj 30%. Potrebujeme pozbierať a pochopiť všetky dôležité údaje o vás, vašom projekte, vašich zákazníkoch, vašej konkurencii, vašej celkovej stratégií a cieľoch. Zisťujeme, kde sú vo vašich procesoch slabé miesta a ako ich je možné odstrániť. Všetky zistené poznatky musíme dať do takej podoby, aby to vám dávalo zmysel. Je to prplačka, ktorá niekedy zaberie nie dni, ale aj týždne práce.

3. VYPRACOVANIE ŠPECIFIKÁCIE

O čo ide?

Špecifikácia je základný dokument celého webového projektu. Je v nej presne popísaný objem prác, ktorý sa má za danú cenu vykonať, aké technické riešenie sa použije, harmonogram riešenia, čo bude na webe a akú to bude mať funkcionalitu. V tejto fáze je teda stanovený finálny obsah a funkcie webu. Najjednoduchšie je si špecifikáciu predstaviť ako checklist, ktorý si na konci projektu zoberiete do rúk a začnete porovnávať. Ak niečo nesedí a neexistuje adekvátny argument prečo, projekt nie je dokončený a je problém.

Na čo je to dobré?

Špecifikácia je jednak konkrétne zadanie, podľa ktorého bude ďalej pracovať UX-ák, grafik, copywriter a programátor, jednak je to kontrola pre vás ako zákazníka a jednak je to podklad na stanovenie celkovej ceny za grafiku a programovanie. Špecifikácia by mala byť vypracovaná tak, aby podľa nej vedel vytvoriť webový projekt hocikto iný. Čiže ak sa vám následne zdá, že naša cena za programovanie alebo grafiku je priveľká, nevadí. Podáme si ruky, zoberiete špecku pod pazuchu a s úsmevom odchádzate o dom ďalej.

Koľko % z celkového rozpočtu to zaberie?

V analýze sme identifikovali všetky možnosti, ktoré máte. V špecifikácií to celé utrasieme tak, aby ste boli spokojný po obsahovej aj finančnej stránke. Ak je dobre urobená analýza, ide to rýchlo (cca 1% času) a predstavuje to do 10% z celkového finančného rozpočtu.  Vždy zákazníkom pripomíname, aby si nad ňu zodpovedne sadli, dobre ju preštudovali a prípadné pripomienky povedali hneď alebo nech mlčia navždy :) Akonáhle je špecifikácia aj cenovka potvrdená, urobí sa hrubá čiara. Všetky ďalšie zmeny sa odteraz berú ako osobitný projekt a naceňujú sa osobitne.

Pozn.: Počítate to? Ešte sme podľa vás v podstate neurobili nič, za čo by ste mali platiť a už sme pritom minuli skoro 20% z celého rozpočtu a 31% celkového času.

4. WIREFRAME, PROTOTYP A TEXTY

O čo ide?

V tejto fáze to začína byť pre vás ako zákazníka zaujímavé, lebo konečne vidíte nejaký hmatateľný pokrok. Na základe špecifikácie a tzv. best practices UX-ák (alebo aj veľmi šikovný grafik) vytvorí wireframe (po slovensky drôtený model) celého webu. Tento model presne ukazuje čo kde bude a ako sa to bude správať, aby sa návštevník webu na ňom cítil ako v bavlnke. Hovorí sa tomu UX (User Experience) a cieľom je vytvoriť používateľsky atraktívnu, prehľadnú a zrozumiteľnú štruktúru webu. Ak je to nutné, vytvorí sa ešte aj prototyp webu, kde si môžte pekne všetko preklikať, akoby ste boli na reálnom webe.

Pozn.: Z vlastnej skúsenosti vám odporúčame namodelovať každú jednu maličkosť. My sme napríklad vo wireframe nenavrhli výzor výsledkov vyhľadávania. Programátor ich teda nakódil, tak ako bol zvyknutý. To sa však nepáčilo zákazníkovi (ktorý si to samozrejme všimol až po mesiaci od uzavretia projektu). Požadoval to prekódiť – zadarmo -, lebo to bol údajne náš bug. V rámci zachovania dobrých vzťahov sme to upravili podľa jeho predstáv, ale ťažko povedať, kto by v tomto žabomyšacom spore právne uspel. 

Súbežne s wireframom copywriter vytvára texty na web. Za texty sa nepovažujú len litánie typu ,,O nás”. Je to každá jedná frázička na webe, každý jeden názov na tlačítku, každá jedna hláška systému, texty mailing listov, text na stránke Server Error atď. atď. V prípade webových stránok sa všetky texty vymýšľajú tak, aby boli optimalizované na vybrané kľúčové slová, aby to neboli len strojové frázy, ale chytľavé texty, ktoré budú sedieť danej cieľovke ako riť na šerbeľ. V prípade viacjazyčných webov je tieto texty nutné dať preložiť. Je to celkom fuška, preto sa netreba čudovať, že copywriter je regulérne povolanie, ktorým sa mnoho ľudí živí (a uživí).

Pozn.: Často počúvame otázku, či je lepšie najskôr tvoriť texty a potom wireframe, alebo naopak. Ťažko povedať. Napríklad pri mobilných aplikáciách je lepšie najskôr wireframovať, keďže tu je prioritou vymyslieť, ako čo najlepšie napchať všetko podstatné na malý displej.  Závisí to teda od projektu.

Na čo je to dobré?

Aby ste si mohli omakať, ako bude web vyzerať a spripomienkovať ho skôr, než sa do práce pustí grafik a programátor. V špecifikácií je síce zadefinované všetko, čo sa má urobiť, ale až wireframy a texty dajú všetkému reálne kontúry.

Koľko % z celkového rozpočtu to zaberie?

Samotné wireframe zaberú okolo 10% rozpočtu. Časovo to zhruba vychádza na 15%. Copywriting je, v porovnaní s ostatnými, jedna z menej finančne náročných položiek (väčšinou maximálne 5%), ale časovo to veľmi kolíše. Holt, keď vás raz nekopne múza, máte smolu. Keď to spriemerujem, vyjde mi 10%. Dohromady teda táto fáza zhltne okolo 15% z celého budgetu a trvá 25% celkového času.

5. GRAFIKA

O čo ide?

Logika a obsah už sú vymyslené, teraz na to treba mrknúť kreatívnym očkom a dodať celému projektu ,,šťavu”. Grafik dostane navrhnutý wirefame, zadanie a kreslí.

Na čo je to dobré?

Sexy grafika je zásadná pri e-shopoch a webových stránkach, keďže obal je často to, čo predáva. Pri informačných systémoch grafika nie je až taká podstatná. Hlavnú úlohu tam hrá najmä správne UXko. Oblúkom sa vyhýbajte pseudografikom, čo len ,,vyfarbia” wireframy a tvária sa, že to je v poriadku. Nie je to vôbec v poriadku! Správny webgrafik musí tiež pohnúť rozumom a pričiniť sa svojou ,,maličkosťou”. Okrem iného, jeho úlohou je domyslieť efekty, aby urobil web zaujímavým.

Koľko % z celkového rozpočtu to zaberie?

Grafika je jedna z tých drahších položiek a celkovo sama o sebe zaberie aj 20% z budžetu. Naozaj sa však na nej neoplatí šetriť. Videli sme (a sami sme aj urobili) kopec webov, ktoré boli nabité všemožnými funkciami, ale grafika bola o ničom. Výsledok? Biedny zisk a hlava v smútku. Nie je grafik ako grafik, to si pomätajte. To, že niekto vie pekne kresliť akvarel, ešte neznamená, že vám nakreslí super web. Grafika často vo finále zožerie mrte času, ikeď prvý návrh je väčšinou veľmi rýchly. Dôvodom nie je len bohémsky štýl života webgrafikov bez hodín a termínov, ale mnohokrát je na vine aj samotný zákazník. Vymýšľa, kombinuje, nedá si poradiť od povolanejších a nakoniec sprdzní celé dielo svojim nevkusom (prepáčte za výraz, ale čo je pravda nie je hriech).

6. Programovanie

O čo ide?

Okrem toho, že sa prekódi všetko, čo bolo navrhnuté, deje sa toho omnoho viac. Vyberá sa server a technológia, na ktorej sa všetko urobí, nastavuje sa zálohovanie, navrhuje sa databázová štruktúra, robia sa importy dát, optimalizuje sa zobrazenie na všetky zariadenia a prehliadače, riešia sa problémy, na ktoré sa pri návrhu zabudlo, resp. sa nedali odhadnúť a nastali.

Na čo je to dobré?

Tu snáď nemusím nič vysvetľovať. Bez programovania by žiadny webový projekt nevznikol.

Koľko % z celkového rozpočtu to zaberie?

Osobne by som najradšej dala aj 60%, ale keďže matematika nepustí dávam 40% :) Málokedy programovanie celého projektu zvláda jeden programátor. Väčšinou zapájame rovno dvoch. Jeden rieši frontend a druhý backend (po slovensky jeden programuje tie pekné obrázky a druhý sa stará o to, aby sa tie pekné obrázky hýbali). Jednak sa tým významne skráti doba riešenia projektu (30% na každého programátora) a jednak aj tu platí, že čím viac hláv, tým viac rozumu :)

7. Testovanie

O čo ide?

O ďalšiu položku, ktorá v rebríčku NEBUDEM ZA TO PLATIŤ dosahuje pomerne slušné výsledky. Ani nás testovanie vyslovene nerajcuje, ale musí sa spraviť. Systémy sú často veľmi zložité, vyžadujú súčinnosť rôznych vecí naraz a v neposlednom rade aj programátor je len človek. Treba otestovať všetky možné a nemožné scenáre, aby sme sa uistili, že je všetko v súlade s kostolným poriadkom a mohli ďalej pokojne spávať.

Na čo je to dobré?

Testovaním sa odhalia technické chyby (závažné aj menej závažné) a nedostatky webového projektu. TESTUJTE!!! Verte mi, je to menej bolestivejšie, ako potom za ostrej prevádzky hasiť problémy.

Koľko % z celkového rozpočtu to zaberie?

Minimálne 5% by ste mali byť ochotný v tejto fáze pustiť. Stokrát sa vám to vyplatí. Štandardná reakcia zákazníka, keď zazrie testovanie webového projektu ako samostatne nacenenú položku je asi takáto: ,,Čo chcete testovať? Prečo by niečo nemalo fungovať? Chcete tým povedať, že ste neschopní? Ja som si zaplatil za fungujúci web bez chýb! ” Veď o to ide. Ani my si nezoberieme na triko niečo, čím si na 100% nie sme istí, že funguje bez problémov. Aby všetko fungovalo, ako má, potrebujeme to otestovať. Testuje programátor, testovanie čosi trvá a testovanie a programátora musí niekto zaplatiť.

+ Bonus – Konzultácie a zaškolenie

O čo ide?

O bonus, ktorý v cenovej ponuke nájdete ako položku ZADARMO. Konzultácie sú všetka komunikácia a stretnutia (osobné, skypové, telefonické, emailové) nás a zákazníka, ktoré sa počas riešenia projektu uskutočnia. A že ich nie je málo. Zaškolenie nie je vždy treba. Školíme iba pri takých systémoch, kde to dáva zmysel.

Na čo je to dobré?

Všetko treba konzultovať. Jednak preto, aby mal zákazník prehľad, ako a či postupujeme a jednak pre okamžitú spätnú väzbu. Zistiť vo fáze testovania, že zákazníkovi sa vlastne vôbec nepáči vzhľad homepage je celkom prúser.

Koľko % z celkového rozpočtu a koľko času to zaberie?

Z rozpočtu nič, keďže to je grátis. Z času? Asi tak 60%. A to naozaj nepreháňam. Je to čas, ktorý nám (zatiaľ) nikto nezaplatí.

Čo sme tým chceli povedať?

Že vás naozaj nechceme okradnúť! Spočítajte si, koľko profesií musíme zburcovať a zaplatiť pri jednom NORMÁLNOM webovom projekte a koľko času nad ním musíme stráviť, aby všetko dobre dopadlo. Keď teda nabudúce budete držať v ruke cenovku na nejaký webový projekt, prosím vás odpustite si tie zbytočné podozrenia a predsudky.

A aké sú vaše skúsenosti s tvorbou webových projektov? Máte iný názor? Sem s ním!

Ak sa vám páčil tento článok a chcete si prečítať ďalšie, nechajte nám váš email.

Tipy a triky ako na e-shop ZADARMO!


Romča je osoba prvého kontaktu v stupo.sk. Všetky požiadavky na vytvorenie, zmenu či vylepšenie webu smerujte na ňu. Vyštudovala odbor Elektronický obchod a manažment a svet e-business je jej viac než blízky.

romana@stupo.sk

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *