Kašlite na SEO! SEO je mŕtve. Zbytočne strácate čas a peniaze, ak sa snažíte optimalizovať web pre vyhľadávače. Ak si nezaplatíš reklamu, nemáš šancu… Koľkokrát ste sa už stretli s výrokmi takéhoto typu? Ja takmer denne. Neraz sa strácam vo všetkých tých zaručených radách samozvaných internetových SEO špecialistov o tom, čo je a čo nie je SEO. Kde je presná pravda, asi iba Google tuší :) Jedno však viem určite. SEO rozhodne mŕtve nie je. Dalo by sa dokonca povedať, že je živšie než kedykoľvek predtým, keďže logika, na základe ktorej dnes algoritmy vyhľadávačov pracujú, sa veľmi okato podobá ľudskej mysli. A v roku 2016 bude ešte sofistikovanejšie. SEO mág nie som, ale chcem, aby bol môj web SEO friendly aj v novom roku. Čo teda môžme my laici urobiť preto, aby bol náš web pripravený na SEO 2016?

Staré, ale stále dobré SEO

Dobrá správa! Až taký veľký prevrat sa nechystá. Aj v roku 2016 v rámci SEO nič nepokazíme, ak:

  1. Bude mať každá stránka zapísaný svoj názov v tagu <title>. Názvy stránok by mali byť dlhé okolo 55-60 znakov (512px). Ak obsahujú hlavnú kľúčovú frázu, tak to je úplná bomba. To, že musia dávať čitateľovi zmysel a nemôže sa jednať iba o nelogickú halabala spleť kľúčových slov snáď nemusím pripomínať.
  2. Budeme na každej stránke štýlovať text – pomocou nadpisov, odsekov, číslovania, tagu <strong>, obrázkov… Na každej stránke bude iba jeden nadpis v tagu <h1>. Najlepšie, čo najvyššie v rámci textu a s hlavným kľúčovým slovom. Nadpisy nižších úrovní <h2>, <h3>…umiestnime až pod neho. Hierarchia musí byť!
  3. Budeme používať popisy a <meta> tagy. Meta nadpisy a meta popisy sa stále oplatí písať, ikeď niektorí hejteri ich skopávajú pod čiernu zem :) Netreba ich zatracovať. Najmä e-shopy by si mali dať tú námahu a napísať pre každú kategóriu produktov krátky pokec (maximálne 150 znakov), čo v nej môže návštevník nájsť. Vo výsledkoch vyhľadávania to vyzerá oveľa lepšie a zrozumiteľnejšie. A Google si takéto veci všíma (a odmeňuje) :)
  4. Budeme zrozumiteľne pomenovávať obrázky. Google veľmi nepotešíte názvom obrázku DSC00345_nikon.jpeg. Tých pár sekúnd na popísanie v ľudskej reči, čo teda je na tom obrázku vás nezabije. Naopak vás možno vyšvihne na prvé miesto pri vyhľadávaní na základe obrázkov. Nikdy neviete, kto sa k vám na web takto dopracuje. Ja veľmi často hľadám veci práve týmto spôsobom a určite nie som jediná.
  5. Budeme mať ,,pekné” URLky. To znamená, že už z názvu URL mi bude hneď jasné, čo sa na danej adrese nachádza. Žiadne www.web.sk/02635871897817871_odisoisncsapn. Pekne, jasne www.web.sk/obchodne-podmienky. Ohľadom URL je dôležité si dať pozor na to, aby obsahovala kľúčové slovo, na oddelenie slov namiesto podtržníka _ používajte pomlčku – a skracujte, čo to dá. Zmestiť by ste sa mali do 115 znakov, ale nie je to striktne dané (zatiaľ). S dĺžkou URL majú problémy hlavne eshopy, keďže tam fungujú rôzne vyhľadávacie parametre a filtre a kadečo iné, čo sem-tam, nielen že predĺži adresu, ale aj do nej vloží kadečo nepotrebné. Uvádzam príklad URL adresy z nášho eshopu, keď sa vyhľadáva produkt na základe značky a pohlavia: http://jmsport.sk/produkt/adidas-ax-1-gtx?attribute=&brand=&gender=. Dosť hrôzostrašné, ja viem, ale niekedy sa tomu proste nevyhnete.
  6. Budeme mať sitemapu. Aby sa tým Google robotíkom ľahšie pohybovalo po vašom webe :) Redakčné systémy (aj ten náš) ju generujú automaticky. Ak by ste ju veľmi chceli vidieť, nájdete ju na adrese názovwebu.sk/sitemap.xml. A nezabudnite ju nahrať do Google Webmaster Tools.
  7. Budeme mať rýchly web. Čim rýchlejšie sa stránka načíta, tým lepšie. Uponáhľaná doba sa premietla aj do SEO pravidiel. Neakceptuje sa žiadne zbytočné zdržiavanie.
  8. Umožníme zdieľať obsah na sociálnych sieťach. Na webe máme tlačítka, ktoré umožňujú ľuďom lajkovať a zdieľať obsah. Zlaté pravidlo = Share je viac ako like!
  9. Získavame kvalitné spätné linky. Ktoré súvisia s tým, čo robíme. Fóra a linkfarmy sú stredovek, ktorý sa neúprosne trestá.
  10. Budeme mať kvalitný a jedinečný obsah. Užitočné informácie, bez duplicít, s kľúčovými slovami a frázami, ktoré bude radosť čítať. Žiadne odpisovačky z iných stránok, kopírovanie popisov produktov a podobné praktiky. Dobré SEO potrebuje čas, trpezlivosť a veľa práce. Ak vám niekto bude tvrdiť opak, iba na vás chce zarobiť.

Toto všetko robíme už dnes a mali by sme v tom pokračovať. Ak si nie ste úplne istý tým, či to robíte správne, otestujte si web cez špeciálne webové aplikácie. Skvelý SEO nástroj je napríklad moz.com.

SEO pravidlá na rok 2016

Čo nás teda čaká v novom roku? Aký zvierací algoritmus na nás tento rok vytiahne Google?

1.Mobilné zariadenia vládnu svetu, ovládnu aj SEO

To, že weby optimalizované na mobilné zariadenia všetkých možných druhov a veľkostí budú mať vo výsledkoch vyhľadávania prednosť pred tými, ktoré na to kašlú, už vieme dávno. Neúprosný Google algoritmus ,,Mobilegeddon” frčí už od apríla minulého roka. Ale teraz je to naozaj vážne! Google pritvrdzuje. Zlé jazyky dokonca tvrdia, že za pár rokov optimalizáciu pre desktopy vôbec nebude brať do úvahy. Či to tak bude alebo nie, ťažko odhadnúť. Ale načo zbytočne riskovať, keď vytvoriť mobile-friendly web nie je tak ťažké? Ako pomôcku pripíjam návod, ako optimalizovať stránku na mobilné zariadenia.

2. Unikátny obsah nerovná sa automaticky hodnotný obsah

Nielen, že návštevníkovi budeme musieť ponúkať unikátny obsah, ktorý nikde inde nenájde. Originalita v roku 2016 nebude stačiť. Navyše mu musíme poskytnúť hodnotný obsah, ktorý nikde inde nedostane. Musíme na webe riešiť jeho existenčné problémy, plniť jeho potreby. Google presne vie, ktoré weby sú naozaj užitočné. Tie, na ktoré sa ľudia pravidelne vracajú, hovoria o nich, zdieľajú, odkazujú na ne. Musíte proste dokázať, že v danej tematike ste na slovo vzatý expert. No..nikto nehovoril, že to bude tento rok jednoduché :)

3. Veľkosť rozhoduje

Z pohľadu SEO určite! Dlhšie články budú v novom roku omnoho lepšie hodnotené, ako tie kratšie. Takéto články sú úspešnejšie aj na sociálnych sieťach, kde ich užívatelia podľa štatistík zdieľajú častejšie. Za dlhý článok sa považuje text s obsahom 1 200 až 1 500 slov. Ako tak pozerám na počet slov tohto článku, hmm…cipana to bude dobrý rok :)

4. Pozor na správny pomer medzi obsahom a reklamou

Každý sa musí nejako živiť a priznávam, že taký reklamný banner na stránke je užitočná vec. Ale odtiaľ potiaľ! Už spustením Panda algoritmu Google vystrčil varovný prst. Koľko ozajstného a koľko reklamného obsahu máte na webe mu vôbec nie je ľahostajné. Takže bacha! Ak nechcete trest, nájdite rozumný pomer.

5. Vyhľadávanie, na základe polohy

Zobrazovanie výsledkov vyhľadávania na základe aktuálnej polohy má na svedomí algoritmus Pigeon. Vtákovina to, ale rozhodne nie je :) Ako sa to prejaví vo výsledkoch vyhľadávania? Tak, že nám Google ponúkne najbližšie miesta v našom okolí, kde môžeme dostať to, čo sme hľadali. Ak ste túto fintu ešte nezaregistrovali, uvádzam názorný príklad. Moja aktuálna poloha je Martin a do Google zadávam slovo ,,kvetinárstvo”. Google mi ponúkne 3 kvetinárstva v mojom okolí, aj s presným popisom trasy, ako sa k nim dostanem. Aké praktické! Čo to znamená pre vás? Zaregistrujte sa do Google Business. Okamžite.

6. Kľúčové slová nestačia

Kľúčové slová sú fajn, ale… To, že ich dáte do nadpisu, meta popisu, URLky, alt popisu obrázka a použijete ich v texte ešte neznamená, že máte vyhraté. Tie roboty sú fakt prechytračené. Napríklad v minulosti, keď ste chceli, aby vás vyhľadávalo ako ,,dobré kvetinárstvo”, dali ste toto slovo presne v tomto tvare do všetkých spomenutých vecí a bolo. Súčasnosť a aj budúcnosť je iná. Roboty chápu súvislosti. Vedia, že keď niekto píše o čerstvých kvetoch, krásnych kyticiach a aranžovaní, asi to bude mať niečo dočinenia s kvetinárstvom. A ak je obsah webu pravidelne zdieľaný na sociálnych sieťach, tak to už musí byť ozaj dobré kvetinárstvo.

7. Budujte sociálne siete 

Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest a aj ten nešťastný Google+, keďže jeho tvorca je hlavný pán vo vyhľadávaní. Či chceme, či nie, budeme si musieť vybrať nejakú z týchto, na slovenskom trhu populárnych sociálnych sietí, a aktívne komunikovať s osadenstvom. Už dnes do výsledkov vyhľadávania Google prepašoval odkazy na Facebook či Twitter. A sú na prvých priečkach!

8. Upozornite, že zbierate cookies

Google sa ešte stále presne nevyjadril k tomu, čo urobí s webmi, ktoré takéto upozornenie nebudú mať. Boli by ste blázni, keby ste riskovali trest za takúto kravinu. Ak máte wordpress, použite plugin. Ak máte ozajstný web, volajte programátora.

9. Nepodceňujte POGO

Viete, čo je POGO? Okrem nekontrolovateľného tanca punkáčov :) to je aj jedna z hodnotiacich metrík, ktorú Google veľmi svedomito sleduje. POGO efekt nastáva, ak návštevník nie je spokojný s tým, čo našiel. Keď zadá frázu do vyhľadávača, zobrazí sa mu zoznam výsledkov vyhľadávania, klikne na nejaký odkaz, ale po pár sekundách zistí, že tá stránka vôbec neobsahuje to, čo hľadal, vráti sa späť do výsledkov vyhľadávania a kliká inam – to je POGO efekt. Webu, ktorý neuspokojil potrebu návštevníka sa to v štatistikách premietne do bounce rate a Google si to tiež niekde poznačí. A nebude to pre vás moc priaznivé. Kedysi stačilo, aby na vás niekto klikol a Google vás nosil na rukách. Teraz ho však už suchým rožkom neopijete. Pozorne sleduje, ako návštevník pracuje s výsledkami vyhľadávania. Čo to pre nás znamená? Zase len ten hodnotný obsah.

10. Video je v kurze

A vyzerá to tak, že ešte dlho bude. Už tento rok to doslova bilo do očí. Všetci nahrávali video návody, mali potrebu sa vyjadriť ,,na obraz” a potom to zverejniť na web. Aj ten Boris Kollár už má vlastný kanál :) Video zažíva obrovský boom. Eshopy si mohli všimnúť, že ak do produktu, okrem popisu a fotiek pridali aj nejaké to videjko, zlepšilo to ich pozíciu vo vyhľadávaní. Youtube je ďalší významný kanál, cez ktorý si už dnes môžte natiahnuť nové návštevy. Navyše sa šušká o tom, že Google má v pláne spustiť video reklamy. Ešte to bude zaujímavé.

SEO trend na rok 2016 je jasný! Poskytnúť návštevníkovi, čo najlepší zážitok pri každej návšteve webu. Robíme to predsa pre neho, či nie?

Zaujal vás článok a chcete byť informovaný o ďalších e-shop fičurách? Prihláste sa na odber noviniek.

Tipy a triky ako na e-shop ZADARMO!


Romča je osoba prvého kontaktu v stupo.sk. Všetky požiadavky na vytvorenie, zmenu či vylepšenie webu smerujte na ňu. Vyštudovala odbor Elektronický obchod a manažment a svet e-business je jej viac než blízky.

romana@stupo.sk

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *