Používate Google Search Console, resp. viete čo to je? Skôr ju asi budete poznať pod názvom Google Webmaster Tools. To je totiž pôvodný názov tohto Google nástroja, až kým sa v máji roku 2015 nerozhodlo, že Webmaster už nie je IN. Bez ohľadu na meno, nič to nemení na fakte, že sa jedná o ďalšiu šikovnú a BEZPLATNÚ pomôcku pre váš web. Google Search Console som zvolila ako tému tohtotýždňovej fičury týždňa, pretože som s ňou sama mala menšie potiaže. Čo som riešila a či som niečo aj vyriešila?

Čo je Google Search Console?

Pre tých, čo počujú toto slovo prvýkrát, v skratke zhrniem hlavnú myšlienku tejto fičury. Ako som už na začiatku spomínala, Search Console je ďalší z rady free nástrojov spoločnosti Google, ktorý má opäť o trochu viac objasniť  život webových stránok bežnému smrteľníkovi. A to bez ohľadu na to, či sa jedná o e-shop, firemnú stránku, blog alebo zložitý webový portál. Zo Search Console dokážete aj vy vydolovať ďalšie cenné informácie o vašej stránke úplne zadarmo. Doplníte tak ďalší kúsok do skladačky svojich webových štatistík. V porovnaní s Google Analytics z nej získate skôr technickejšie informácie. Najmä ide o to, aby ste videli, ako váš web vníma Google a jeho roboti. V Search Console vidíte presné informácie o tom, ktoré stránky máte zaindexované (Google sa k nim dostal a pridal si ich do svojho ,,zoznamu”), ktoré máte bloknuté, či máte nejaké chyby na stránke, ktoré znemožňujú prácu vyhľadávacích robotov a znižujú tak váš ranking alebo napríklad tu máte k dispozícií databázu fráz, na základe ktorých sa k vám ľudia dostávajú. A to z ďaleka nie je všetko. Ak by ste mali záujem sa dozvedieť viac, kľudne ma kontaktujte. Najskôr si ale povedzme, ako začať používať Google Search Console.

Ako začať používať Google Search Console?

Na supporte od Google máte podrobný návod, ako na to. Rovnako na internete je mega veľa návodov, takže len v skratke, treba urobiť tieto kroky:

  1. Prihlásiť sa do Google Search Console – cez svoj gmail alebo pomocou novo vytvoreného účtu
  2. Pridať URL adresu webu do Search Console – po prihlásení kliknutím na tlačidlo ,,Add a property” vpíšete do riadku urlku (napr. www.stupo.sk).
  3. Preukázať, že ste Overený vlastník domény – pomocou jednej z ponúkaných metód.

Prvý aj druhý krok predpokladám zvládnete všetci. Už určite máte nejaký gmail účet na sledovanie Analytics, resp. vám to obhospodaruje nejaká agentúra. URL adresu svojho webu tiež poznáte. Čo však s tým overením domény?

Kto je Overený vlastník domény a ako sa ním stať?

Overený vlastník domény je človek, ktorý jednou z verifikovacích metód preukázal, že mu nejakým spôsobom daný web patrí, má právo narábať so všetkými údajmi o webe atď. Môžte to byť vy ako prevádzkovatelia eshopu, agentúra, ktorá vám spravuje google účty, môže to byť váš dedko, ktorý je blázon do IT. Takýchto vlastníkov môže mať jeden web koľko len chcete. Majú neobmedzený prístup ku všetkým údajom a funkciám, môžu pridávať/odoberať užívateľov, meniť nastavenia a pod. Stačí sa len verifikovať.

Ako sa verifikujem ako overený vlastník webu? Je na to hneď niekoľko metód, niektoré zvládne aj priemerný používateľ internetu, iné si vyžadujú zásah programátorov. Ešte raz pripomínam, že Google má ku všetkému podrobnú dokumentáciu (niektorú aj v slovenčine) aj telefonický support, takže nemali by ste nikde vykysnúť (ako ja ale o tom potom).

  1. Nahratím HTML súboru na server webu – používame to my. Každému užívateľovi sa v Search Console vygeneruje vlastný unikátny HTML súbor, ktorý nahrá na server príslušného webu, klikne na overovací link, na Verify a je overený. Táto metóda je pre trošku technicky zdatnejších, keďže sa musíte pripojiť na server a dačo tam uploadnúť. Ak neviete, čo je ftp radšej to ani neskúšajte a požiadajte svojho programátora.

2. Pridaním HTML tagu medzi <head></head> – tak toto už vôbec neskúšajte, ak nie ste programátor (viď. obrázok)

3. Cez poskytovateľa názvu vašej domény – pravdupovediac, nikdy som to neskúšala :) ale na supporte píšu, že to je ľahké. Zistite si, kto je registrátor vašej domény (napr. SK-NIC) a ak budete mať šťastie a nájdete ho v zozname Search Console, verifikujete sa priamo cez jeho verifikovací  nástroj v Console. Inak (a to je pravdepodobnejšia možnosť) sa budete musieť prihlásiť do účtu u registrátora a tam pridáte DNS TXT záznam, ktorý sa vám vygeneruje v Console. No úúúplne ľahké.

4. Cez Google Tag Manager – ak ho používate a máte práva na úpravu a správu, tak len zvolíte túto možnosť a kliknete na Verify. Google Tag Manager je dosť šikovná vecička na jednoduchú správu všetkých google nástrojov bez nutnosti nejakého špeciálneho programovania. Ešte stále jej odolávame, lebo si myslíme, že to všetko zvládame manažovať ručne. Ale príde na psa mráz…

5. Cez Google Analytics účet – ak máte na webe vložený sledovací kód Google Analytics a máte práva na vykonávanie zmien na účte opäť len zvolíte túto možnosť a kliknete na Verify. Veľmi jednoduchá metóda, ktorú však naši eshoperi nemôžu použiť, lebo sledovací kód majú až v pätičke nie v hlavičke, aby to nespomaľovalo web. Aj toto by vyriešil Google Tag Manager. Prečo ho vlastne ešte nepoužívame??? :)

Aké problémy som mala s Google Search Console?

Google obrie kolosy, ktoré sa tvária, že vám chcú pomôcť ma vždy pekne potrápia. Google Search Console nebola výnimka. Čo mi teda spôsobilo najväčšie problémy a ako som ich vyriešila?

Problém č.1: Overenie vlastníka domény

Je to tak. Aj keď dokážem naprogramovať jednoduchý web, s overením som mala sakra problém. Na vine bola jednak moja lenivosť prečítať si google príručku (však komu by sa chcelo), jednak nedostatočná komunikácia medzi mnou a Stupom (ani vo sne by ma nenapadlo, že sledovací kód nie je v hlavičke ale v pätičke eshopov) a jednak mi úplne stačilo, že mi Stupo, ako už overený vlastník domény udelil prístupy do Console cez svoj účet. Žila som si úplne spokojne až do chvíle, keď som nedostala úlohu pozriaďovať a verifikovať nové kontá. Najskôr to bol boj, ale potom som si prečítala príručku a už to šlo všetko ako po masle. Teda skoro… Samozrejme som hneď vykysla na overení cez Google Analytics (skrz sledovací kód v pätičke), na čo som sa samozrejme Stupa spýtala asi až po 3 hodinách hľadania príčiny problému na vlastnú päsť. Nakoniec som musela použiť prvú metódu cez upload HTML súboru na server, ale podarilo sa. Hurááá.

Problém č.2: Overený vlastník domény vs. Delegovaný vlastník domény vs. Užívateľ

Tento problém súvisí s problémom č.1. Vlastne by som povedala, že mu trošku predchádza. V čase, keď som ešte ignorovala príručky :) a v oblasti Google Search Console som úplne dôverovala Stupovi, som naďabila na problém nedostatočných práv na vykonávanie zmien v účtoch. Stupo ma ubezpečoval, že mi dal všetky práva, ale pri pohľade do môjho biedneho profilu v Search Console bolo jasné, že niekde nastala chyba. A vlastne toto bol ten okamih, kedy som prvýkrát hlbšie nazrela do google dokumentácie. A tam som sa dozvedela o existencii 3 rôznych osôb v Search Console – Overený vlastník, Delegovaný vlastník a Užívateľ. Potom tam bol ešte Partner, ale ten s týmto nemá nič spoločné. Dovtedy som si naivne myslela, že asi sa mi nedá verifikovať doména, lebo ju už Stupo verifikoval a, že asi logicky môže byť iba 1 overený vlastník domény. Vy už viete, že je to blbosť a môže ich byť hocikoľko. Ja som to vtedy nevedela, lebo som bola lenivá čítať. Takže toto bolo prezretie č. 1 – že aj ja môžem byť overený vlastník, tak že si napríklad vložím vlastný HTML súbor na server. Prezretie č. 2 bolo, že existuje aj nejaký delegovaný vlastník, ktorý sa ním stane bez nutnosti verifikácie tak, že ho touto rolou poverí už nejaký overený vlastník a títo dvaja majú v podstate rovnaké práva.  A prezretie č. 3 bolo, že ja som iba obyčajný užívateľ, ktorý nemá také práva, ako by som v tom momente potrebovala. A keď už som teda čítala ten návod, tak som prešla aj na kapitolu o verifikovaní a ako to celé dopadlo už máte vysvetlené v probléme č.1.

Problém č.3: Prepojenie Search Console a Analytics

Jednou zo super vecí na Search Console je možnosť ju prepojiť s vašim Google Analytics účtom. Možno vám to na prvý pohľad príde nelogické, keďže Search Console poskytuje skôr technickejšie údaje, a naopak Google Analytics je zase skôr pre marketérov. Ale jedno majú spoločné – oba nástroje poskytujú SEO údaje, ako frázy a kľúčové slová, cez ktoré sa k vám ľudia dostávajú, spätné odkazy na váš web a interné odkazy. A aby si technici a marketéri zbytočne neliezli do kapusty, urobil Google medzi nimi možnosť prepojenia iba v tejto konkrétnej veci. Prepojiť tieto 2 nástroje je ľahké. Urobíte to v Google Analytics v časti Acquistion – Search Engine Optimisation, kde následne aj môžte sledovať tieto údaje. Samozrejme iba v prípade, že ste overený vlastník domény, čo som ja zase raz nebola !!!! Takže opäť som riešila problém. Už mi to celkom pekne liezlo na nervy.

Problém č. 4: Aké URL dať do Search Console?

Tak som sa teda úspešne verifikovala. Myslela som si, že už budem mať kľud, ale čo človek mieni Google mení. Nastal problém s URLkami. Čo všetko je potrebné pridať do Console? Určite ste si všimli, že v prehliadači je jedno, či zadáte adresu webu s WWW alebo bez WWW. Rovnakú stránku vám nájde, keď zadáte www.stupo.sk aj keď zadáte iba stupo.sk. Ale v Search Console to nie je jedno. Poučená z minulých nezdarov, zalustrovala som v príručke. A ľaľa. Našla som. Musíte teda pridať a overiť oba varianty a potom v nastaveniach daného webu určiť, ktorú verziu má Google preferovať vo výsledkoch vyhľadávania. Ok. Toto sa mi zdalo celkom logické a nebol s tým až taký problém. Trošku mi vadilo, že tým pádom nemám údaje pre všetky verzie webu pokope, ale v dvoch oddelených účtoch. Dá sa to však prežiť. Horšie to bolo so subdoménami. Ak máte subdomény, napríklad ako my – blog.stupo.sk, čo v takomto prípade? A ešte k tomu, keď tá subdoména je vlastne samostatná stránka na úplne inej technológií? V našom prípade máme blog na WordPresse, ale hlavná doména stupo.sk je naše vlastné dielo od začiatku do konca. Stránky majú aj iné sitemapy (pozn. do Search Console si nahráte sitemapu svojho webu, aby ste tak uľahčili vyhľadávacím robotom prácu). Aké je teda riešenie v takomto prípade? Rovnako treba pridať a overiť všetky tieto subdomény a sledovať ich osobitne. Takže sa kľudne môže stať, že ku jednému webu budete mať aj 4 profily. Na parádu.

Problém č. 5: Sitelinky a ich zobrazovanie

Už vieme, že Google Search Console je primárne na to, aby ste vedeli, čo si o vás myslí Google. Jednou z pomôcok, ktoré mu uľahčia prácičku je sitemapa vášho webu, čiže akási presná stromová štruktúra všetkých vašich stránok na webe. Sitemapa je kapitola sama o sebe. Pre vás je dôležité vedieť, že ju nájdete na adrese vasweb.sk/sitemap.xml a presne v takomto tvare ju nahodíte aj do Search Console v časti Crawl – Sitemaps – Add Sitemap. Ak máte sitemapu, po istom čase (a možnože aj nikdy) sa pod názvom vašej domény vo výsledkoch vyhľadávania zobrazia tzv. sitelinky. Hlavnou úlohou týchto sitelinkov je pomôcť užívateľom nájsť na vašom webe presne to čo hľadajú.

Nikdo nevie, kedy vás Google obdarí tou poctou mať takéto sitelinky. Svoju rolu tu zohráva hlavne návštevnosť vášho webu. Toľko teórie, poďme k problému, ktorý som riešila. Jednému zákazníkovi sa podarilo získať tieto sitelinky na jeho webe, ale nebol s nimi spokojný. Google nezobrazoval tie podstránky, ktoré chcel a teda sa na nás obrátil s prosbou, či to nevieme nejako upraviť. A tak som začala študovať rôzne návody a blogy ako na to. Už predtým som vedela, že priorita zobrazovania stránok sa nastavuje rovno v sitemape, ale to vôbec nezabralo. Potom som natrafila na článok, že sa to dá urobiť v Search Console tzv. degradovaním (po anglicky demote) jednotlivých odkazov. Robí sa to v časti Search Appearance-Sitelinks, kde si postupne ponahadzujete URL adresy, ktoré nechcete zobrazovať (max 100). Tak som teda tak urobila. Výsledok? Nič sa nestalo.

Celkom som z toho bola nešťastná, lebo som chcela vyhovieť požiadavke zákazníka. A potom som narazila na tento článok a bolo mi jasné, že bojujem s veternými mlynmi. Google si robí, čo chce aj v prípade sitelinkov a vy sa môžte aj na hlavu postaviť. Zobrazí primárne stránky, na ktoré ľudia chodia najviac. V podstate to nemyslí zle, len to občas tak vyzerá :) Takže riešenie posledného problému bolo, že nemá riešenie.

Týchto 5 problémov sú dôkazom toho, že na webe sa človek stále učí a príručky sú na to, aby sa čítali. Platí to 100násobne v prípade večne sa meniacich Google nástrojov. Na záver na svoju obhajobu len dodám, že už mi to celkom s tou Google Search Consolou ide. Zriaďujem a verifikujem jedna radosť :)

Páčil sa vám tento článok? Ak chcete byť informovaný o ďalších e-shop fičurách, prihláste sa na odber noviniek.

Tipy a triky ako na e-shop ZADARMO!

 


Romča je osoba prvého kontaktu v stupo.sk. Všetky požiadavky na vytvorenie, zmenu či vylepšenie webu smerujte na ňu. Vyštudovala odbor Elektronický obchod a manažment a svet e-business je jej viac než blízky.

romana@stupo.sk

2 Comments

  1. […] SEO to môže mať pozitívny efekt. Výbornou pomôckou v tejto veci je Google Analytics alebo Google Search Console. Pomocou týchto nástrojov si pekne viete odsledovať, na základe ktorých kľúčových slov […]

    Odpovedať

  2. Parádna sumarizácia funkcionality GSC. Podobným scenárom som si prešiel aj ja :)

    Odpovedať

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *