Návštevnosť. To je vec, ktorá hýbe svetom každého jedného e-shopu. Bez ohľadu na to, v ktorej krajine s e-shopom predávate, ako dlho existujete či aký máte sortiment. Koľko ľudí vám denne/týždenne/mesačne príde na e-shop je to, čo by vás, online podnikateľov malo zaujímať. Viete, akú návštevnosť má váš e-shop a ako ju môžete zvýšovať?

Čím vyššia návštevnosť, tým lepšie

No… až taká priama úmera tu neplatí :) o čom sa presvedčíme na konci článku na konkrétnom prípade, ktorý sme zažili s jedným zákazníkom. Pre teraz si povedzme, že áno je to tak. Čím viac ľudí na e-shope, tým viac objednávok, čo znamená viacej peňeži a väčšiu radosť z podnikania.

Keď som hovorila, že o návštevnosť sa zaujíma každý e-shop, špeciálne musím vypichnúť, že tento problém gniavi najmä začínajúce obchody. Čo je logické, však kto by na ne aj chodil, keď ešte ani Google poriadne o nich nevie. To, že máte namakaný redakčný systém a dokonalý facelift vám ešte objednávky neprinesie.

Ako teda nahnať užitočný traffic na začínajúci e-shop?

Možností je hneď niekoľko. Niektoré prudko kreatívne, iné vysoko prácne. Tu sa naozaj fantázií medze nekladú a každá jedna možnosť by sa dala nazvať fičurou. Každému nášmu zákazníkovi, ktorý si zakúpi XCMS prízvukujeme jednu vec: Urob len to najnutnejšie a začni predávať! Preto ani vám v tejto chvíli nejdem mútiť hlavy nijakými finančne, časovo alebo personálne náročnými spôsobmi. Na to ešte príde čas, nebojte nič :) V tomto článku vám poradím, ako sa to dá urobiť rýchlo, jednoducho a za pomerne lacný peniaz. Berte myšky do ruky a klikajte www.heureka.sk. Ideme vám zohnať zákazníkov!

Čo je to porovnávač tovaru a prečo Heureka?

Predpokladám, že nie je medzi nami taký, ktorý by si aspoň raz za život pred nákupom na internete neklikol na Heureku a jej podobné systémy. Takže len v skratke, polopatisticky. Porovnávač alebo vyhľadávač tovaru je webový portál, ktorý si ťahá špeciálnym spôsobom (o ktorom si povieme čoskoro) informácie o ponuke do neho zaregistrovaných e-shopov. Následne, keď niekto navštívi tento portál a začne vyhľadávať konkrétny produkt, tak sa mu zobrazia ponuky všetkých (samozrejme, že nie všetkých, ale najšikovnejších :)) e-shopov, ktoré daný produkt majú. E-shop platí za klik podľa cenníku, takže klasický PPC model. Toť celý zázrak.

Prečo som odignorovala ostatné porovnávače a začala rovno s Heurekou? Pretože na slovenskom trhu je momentálne top topov práve ona. V pätách jej je Pricemania, no tí sú skôr blogeri ako porovnávači.  Heureka je veľmi užitočný nástroj, nielen pre začínajúce e-shopy. Titul fičura týždňa jej preto právoplatne patrí. Poďte s produktami na Heureku lebo:

  1. si na ňu denne kliknú desaťtisíce ľudí. Bol by v tom čert, keby medzi nimi neboli aj vaši zákazníci, no nie?
  2. títo ľudia chcú nakúpiť. Nechodia na Heureku len tak pre nič za nič, chcú utratiť peniaze. Už ste teda na polceste k predaju produktu a ešte ste dokopy nič neurobili, super čo?
  3. v miere konverzie (čiže toho, že po kliknutí na produkt bude skutočne nasledovať nákup) má Heureka na vrch v porovnaní s inými druhmi PPC kampaní. Cena za preklik je porovnateľná, ale vďaka tomu, že zákazník pozná všetky faktory nákupu (cena, doprava, hodnotenie e-shopu, konkurenčné ponuky) predtým ako klikne, je väčšia pravdepodobnosť, že to bude pre vás dobrý klik. A o to vám ide.
  4. máte feedback od zákazníkov zdarma. Viete teda zhodnotiť, kde sú vaše rezervy a čo, naopak robíte dobre priamo z prvej ruky. A ak sa aj niečo vyvrbí, môžte si to vyžehliť s daným nešťastníkom verejne v diskusii.
  5. SEO máte ešte v plienkach, ale vy už propagujete vo veľkom. Vybudovať si kvalitné SEO, ktoré vás vystrelí vo vyhľadávačoch je drina. Výsledky sa dostavia niekedy až po mesiacoch, ale Heureka a všeobecne porovnávače vám na začiatku pomôžu.
  6. môžte na nej vystavovať produkty úplne zadarmo. Heureka podporuje, okrem plateného aj FREE režim, kedy nemusíte zaplatiť ani cent a vaše produkty sa zobrazujú v rámci fulltextového vyhľadávania. Ako to však už na svete chodí, ani kura zadarmo nehrabe, takže free režim nie je žiadna výhra a pravdepodobnosť, že sa zobrazí niekomu práve váš produkt je naozaj mizivá.
  7. okrem Heureky sa automaticky zobrazujete v ďalších porovnávačoch od tejto firmy – Kauf.sk a Zoznamtovaru.sk. Bojujete na viacerých frontoch súčasne.
  8. je to super jednoduché. Žiadneho zamestnanca navyše nepotrebujete. Ak máte dobrý redakčný systém, všetko sa to deje automaticky.

Ako dostanem svoj e-shop na Heureku?

Nie je o čom, výhody sú viac než zreteľné, ideme na Heureku. Ale ako? Našťastie, žiadna atómová veda to nie je. Zvládne to každý, kto sa už niekedy registroval hocikde na internete. Samozrejme predpokladám, že ste si prezieravo zaobstarali redakčný systém, ktorý funkciu prepojenia s porovnávačmi tovarov má. Ak nie, pokiaľ nie ste nadšenec programovania, máte seriózny problém a mali by ste porozmýšľať nad zmenou e-shopu.

Pracujeme s alternatívou číslo 1, t.j. vo funkciách vášho e-shopu je prepojenie na vyhľadávače tovaru. Pre lepšiu predstavu, a aby ste verili, že je to easy, princíp vysvetlím na našom XCMSku.

Na to, aby naši zákazníci svoj e-shop dostali na Heureku, museli vykonať tieto kroky:

  1. zaregistrovať svoj e-shop na Heureke. Heureka má super dokumentáciu, ako postupovať v prípade e-shopu, takže registrácia je úplná pohodička.
  2. importovať vo svojom účte XML feed, podľa špecifikácie Heureky
  3. spárovať kategórie e-shopu s kategóriami Heureky podľa stromu kategórií

Čo je to XML feed a ako ho vytvorím?

Heureka komunikuje s vašim e-shopom na základe tzv. XML feedu, čo je špeciálny dátový súbor, v ktorom sú informácie o vašich produktoch (názov, značka, množstvo, cena, vlastnosti atď.) Generuje sa automaticky. Po zaregistrovaní e-shopu iba uložíte urlku tohto feedu a hotovo. Heureka niekoľkokrát do dňa (cca každé 2 hodiny) importuje súbor nanovo, aby zaznamenala všetky zmeny a ponúkala svojim návštevníkom aktuálne údaje. Čiže ak nahodíte nový produkt alebo zmeníte starý, Heureka si to všimne a zmeny sa vykonajú automaticky aj v porovnávači. Svoj XML feed nájdete v XCMS na URLke názoveshopu.sk/export/heurekadatafeed/. Na obrázku máte ukážku, ako taký feed vyzerá.

Má to už čosi spoločné s kódom, takže vás, ako majiteľov e-shopu vzhľad feedu vôbec nemusí trápiť. Jeho štruktúru a správnosť má na starosti dodávateľ redakčného systému. Ten je zodpovedný za to, že sa dáta medzi vašim e-shopom a Heurekou naimportujú správne. Vám ostáva už len veriť, že si preštudoval heurekáčsku dokumentáciu a feed naprogramoval s najlepším vedomím a svedomím podľa pravidiel porovnávača :)

Ako si skontrolujem XML feed?

Pre neveriacich Tomášov uvediem pár užitočných tipov, na základe ktorých si môžte skontrolovať, či je váš feed s kostolným poriadkom. Na čo sa teda pri kontrole feedu zamerať?

Kľúčové povinné tagy (pozn. tie slová v zobáčikových zátvorkách), bez ktorých je vám XML feed tak na 2 veci, sú:

  • SHOP – tzv. koreňový element, ktorý je vo feede len raz a to na začiatku a na konci. Teda vlastne 2 razy :)
  • SHOPITEM – informácia o 1 konkrétnom produkte. Koľko produktov, toľko tagov SHOPITEM.
  • URL – unikátna url adresa konkrétneho produktu, na ktorej sa musí nachádzať informácia o množstve, cene produktu a možnosť vložiť ho do košíka
  • PRICE_VAT – celková cena produktu s DPH
  • PRODUCTNAME alebo PRODUCT – názov produktu na max 255 znakov. NIE JE TO TO ISTÉ!!! Veľa e-shopov dopláca na zlé použitie týchto tagov a prichádza tak zbytočne o potencionálnych zákazníkov a peniaze. Ak sa nechcete zaradiť medzi nich, čítajte ďalej, o rozdiele a použitiu tagov si povieme za chvíľu.

 

Takže tieto tagy vo feede musia byť, aj keby sa čo dialo. Okrem nich existujú aj tzv. odporúčané tagy, vďaka ktorým Heureke uľahčíte prácu a produkt zaradí rýchlejšie a presnejšie. Feed, ktorý posielame z nášho XCMS do Heureky obsahuje všetky odporúčané tagy automaticky. Však prečo by sme neposielali. Jedná sa o informácie, ktoré sa nahadzujú pri každom produkte, tak prečo ich nevyužiť pre náš prospech, keď už ich aj tak musíme vyplniť.

Dobrou pomôckou na kontrolu sú aj online softy, ktoré ponúkajú službu skontrolovania si feedu. Najznámejším takýmto slovenským softvérom, s ktorým paktuje aj Heureka je Mergado. E-shopy lanári na prvý audit XML feedov zadarmo. Skúsili sme, zistili sme, že je všetko OK, nezakúpili sme ostrú verziu :)

Kedy PRODUCTNAME a kedy PRODUCT?

Na každej Heureka Roadshow sa dookola opakuje význam a rozdiel týchto elementov, a aj tak sa nájde e-shop, ktorý to opäť popletie.  Na prvý pohľad sa zdá, že sa jedná o to isté, že je jedno, či PRODUCTNAME alebo PRODUCT, ale to je veľká chyba. Rozdiel vám vysvetlím na konkrétnom príklade dvoch e-shopov, ktoré ponúkajú ten istý model bicykla. Dobre si všimnite názov produktu. Vidíte ten rozdiel? Teraz nás nezaujíma cena (JMko trošku prestrelilo a Selektra si protirečí v doprave :) ). Vedeli by ste povedať, ktorý e-shop využil tag PRODUCTNAME, a ktorý PRODUCT?

Tag PRODUCTNAME predstavuje presný názov určitého produktu (výrobca, model, príp. produktové číslo) nič viac. Heureka na svojej stránke uvádza príklady správnych PRODUCTNAME pre vybrané kategórie. Toto je to, čo na Heureke milujeme – blbuvzdorná dokumentácia :)

Tag PRODUCT zahrňuje celý obsah PRODUCTNAME (ak nie, máte smolu, tovar vám heureka nezaradí) plus všetky ostatné prívlastky, ako napr. darček zdarma, doprava v cene, 2+1 zadarmo a pod.  PRODUCT vychádza z PRODUCTNAME, na to bacha, lebo ak nie, Heureka vás potrestá blokovaním produktu.

Na základe týchto informácií už by ste mali bez problémov vedieť odpovedať na moju otázku. V JMku používame PRODUCTNAME a Selektra má PRODUCT. Naozaj je dôležité rozlišovať tieto dva elementy pre správne spárovanie produktov Ak budete mať chybu tu , môžte sa aj na hlavu postaviť, vaše produkty sa nikdy nespárujú.

Apropo párovanie

Ako si spárujem svoje produkty s Heurekou?

Párovanie je asi najzdĺhavejšia časť, ktorej sa bohužiaľ nevyhnete. Ale sľubujeme, že ak to na začiatku urobíte poriadne, už máte vystarané na vždy. Aspoň v našom XCMS :)

Čo ovplyvňuje správne spárovanie produktov s Heurekou?

  • tag CATEGORYTEXT
  • tag PRODUCTNAME a PRODUCT  (pamätáte si ešte rozdiel?)
  • tag EAN

 

Najvyšší čas nahliadnuť do zákulisia nášho XCMS, pretože na to ako u nás funguje párovanie je Stupo (a aj ja) obzvlášť hrdý :)

Veciam okolo PRODUCTNAME a PRODUCT sa nejdem už znova venovať. Dôležité je si uvedomiť rozdiel medzi nimi, povedať programátorovi, aby dobre nastavil feed a naštudovať si povinné názvy z Heureky.

CATEGORYTEXT, to je iné kafe. Aj sami ste si domysleli, že to bude mať niečo dočinenia s názvom vašich kategórií. Má to s tým dočinenia všetko! Heureka má vytvorené, dalo by sa povedať všeobecné kategórie pre (takmer) všetky produkty  (v oblasti vodokurenárstva má značné rezervy, na ktoré ju pravidelne upozorňujeme :) ) a zhromažďuje ich v Stromovom výpise kategórií. Cieľom pri párovaní je, aby sa názvy vašich kategórií zhodovali s tými heurekáčskymi. A tu prichádzame na kameň úrazu. Napríklad, mám e-shop, v ktorom mám kategóriu Čižmy. Ha, ľahké, úplne obyčajné, nie je problém. Ale bohužiaľ je, lebo keby ste hľadali v strome,  nenašli by ste žiadnu kategóriu s názvom Čižmy. Prúser Arnošte.

A teraz prichádza náš XCMS a Stupova vychytávka.

V každej kategórii je záložka na nastavenie Heureky, kde skopírujete najpodobnejšiu CATEGORY_FULLNAME zo stromu kategórií. Takto si popárujete všetky kategórie hneď na začiatku a produkty sa budú už naveky zaraďovať samé. Resp. minimálne do vtedy, kým ich Heureka nedeaktivuje :) Dokonca máme v XCMSku osobitné kolónky kategórií podľa pohlavia (muži, ženy, deti), takže vo finále to vyzerá takto:

 

Trvá to nejaký čas (pár dní), kým to ľudia v Heureke všetko spracujú. Občas sa nám zdá, že to robí nejaký chudáčisko brigádnik ručne, ale vrajže nie :) V prehľade vo svojom profile si môžte následne skontrolovať, či sa produkty spárovali, ako mali. Ak si nebudete dať vedieť rady alebo nebudete súhlasiť s verdiktom Heureky, nehanbite sa kontaktovať ľudí z Heureky. Majú skvelý support, e-mailový aj telefonický. Vo väčšine prípadov reagujú do niekoľkých hodín. Nielen automatickou správou generovanou systémom typu ,,Vaša požiadavka je v poradí”, ale naozaj prídu s konkrétnym riešením. Neraz som sa stretla s tým, že pôvodne nezaradený produkt bol, po mojej neoblomnej mailovej komunikácií nakoniec spárovaný :) Pozn. Chcem spoznať človeka, ktorému sa podarilo zaradiť všetky produkty!!!!

S EANOM ste v Heureke v suchu

Nie vždy existuje na Heureke kategória pre váš produkt. Najmä ak predávate technické veci, stavebný materiál, sanitu a pod. Česká Heureka je v rozmanitosti kategórií na tom podstatne lepšie v porovnaní so slovenskou. Mali sme zákazníka, ktorý bol zúfalý z toho, že nemá zaradených 240 produktov. Nech sme sa snažili akokoľvek, na jeho pozinkované fitingy (doteraz netuším,  čo to je???) sme Heureku neukecali. Ešte, že to nebol kľúčový produkt e-shopu. Jeden kus stál iba 0,40€ :)

Najväčšou tutovkou na správne zaradenie produktov je používanie EAN kódov, Ak máte správny EAN kód, na nejaké kategórie sa môžte úplne vykašľať. V súčasnosti je používanie EAN kódov povinné napr. pre knihy, filmy, hudbu, sprievodcov či učebnice. Treba si tu však tiež dať bacha, lebo keď sa náhodou pomýlite alebo 2krát uvediete vo feede ten istý EAN, Heureka automaticky zablokuje nielen ten jeden produkt, ale všetky EANy.

V našom XCMS sme na EAN kódy pripravený. V karte produktu máme samostatnú kolónku, z ktorej sa kód automaticky importuje do feedu. Zatiaľ však túto možnosť zákazníci využíva len veľmi málo.

Používajte PARAM a budete mať na vrch oproti konkurencii

Ešte sa na chvíľu vrátim k tagom a ich použitiu v XML feede. Významný a čoskoro povinný (už teraz v kategórií Oblečenie a móda) je tag PARAM. Na čo je dobrý? V PARAM sa nachádzajú informácie o parametroch produktu, ako je veľkosť, farba, rozmery, objem, skrátka hocaká vlastnosť. Nepoužívate PARAM? Fúú, tak to nič moc, pretože bez neho vás Heureka nezobrazí vo filtrovanom vyhľadávaní.

 

V Heureke už dlhšie takéto vyhľadávanie funguje a ľudia si ho obľúbili. Rozumejte tomu tak, že keď niekto hľadá konkrétnu veľkosť a vy ju v e-shope máte, ale neuviedli ste ju v PARAM, máte smolu. Ako keby ste ju nemali. Podporuje váš redakčný systém filtre a parametre? Ak nie dajte si to do poriadku, inak to čoskoro veľmi oľutujete. My na tomto systéme v XCMS fičíme už dlho, takže sme v klídku :)

Som na Heureke a čo ďalej?

Gratulujem! Feed máte nastavený, produkty spárované, ľudia chodia, objednávky cinkajú. O tom, aké kroky by ste mali podniknúť ďalej, aby ste z Heureky naozaj vytrieskali 100% si povieme v ďalšej časti. Vysvetlím vám, prečo je pre e-shop užitočné získať certifikát Overené zákazníkmi, čo sa dá ešte z Heureky vyťažiť a predstavím vám najnovšie vychytávky, ktoré Heureka chystá tento, resp. ďalší rok.

A ako je to teda s tou návštevnosťou? Platí vzorec väčšia návštevnosť = viac objednávok? Krásny, ba priam až učebnicový príklad, ktorý dokonale spochybňuje tento vzorec bol jeden náš zákazník. Ten bol taký hrrr do naháňania návštev, že sa zaregistroval všade, kde mohol. S hrdosťou potom pri každom stretnutí s hocikým (bolo mu jedno či ste predavač v obchode alebo privátny bankár) ukazoval obrovské čísla trafficu. Dokonca si stiahol aj nejakú špeciálnu appku do mobilu, aby to mal naozaj real-time. To bolo všetko pekné, až na to, že objednávku nemal bohapusto žádnu, za to na klikoch už poplatil zaujímavú sumičku. Stáva sa, o tom je online bussiness. Chvalabohu nakoniec sa mu to rozbehlo a nielen ľudia, ale aj objednávky postupne prišli :)

 

Páčil sa Vám článok? Chceli by ste dostávať fičury týždňa pravidelne? Prihláste sa na odber 😉

Tipy a triky ako na e-shop ZADARMO!


Romča je osoba prvého kontaktu v stupo.sk. Všetky požiadavky na vytvorenie, zmenu či vylepšenie webu smerujte na ňu. Vyštudovala odbor Elektronický obchod a manažment a svet e-business je jej viac než blízky.

romana@stupo.sk

4 Comments

  1. […] ĎalšíAko využívať Heureku na 100%? Časť […]

    Odpovedať

  2. […] podmienky radenia a zobrazovania eshopov pri vyhľadávaní v tomto porovnávači tovarov. O tom, ako sa dostať na Heureku a ako ju využívať sme si toho povedali až až. Spomínala som, že o tom, na ktorej priečke sa […]

    Odpovedať

  3. […] údaje rôzne aplikácie, teda aj XCMS eshop. S XML ste sa už stretli v Heureke. Aj váš produktový feed je napísaný v  tomto […]

    Odpovedať

  4. […] je čisto slovensko-české pravidlo. Nejdem sa opakovať. Presný návod, ako funguje Heureka, ako si spárovať kategórie s týmto porovnávačom tovaru a ako s ním následne narábať som veľmi dopodrobna rozobrala v […]

    Odpovedať

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *