V prvej časti Ako využívať Heureku na 100% sme si dopodrobna vysvetlili, ako a prečo dostať e-shop na tento porovnávač tovaru. Ak ste urobili všetko tak, ako som vám radila, v tejto chvíli by ste mali byť úspešne zaregistrovaný do porovnávača tovarov Heureka s bezchybným XML feedom svojich produktov. Super! Ľudia klikajú ako besní, pri pohľade do Google Analytics jasáte. Čo ďalej? Je na čase začať naplno využívať plody tohto cenového porovnávača. A že ich nie je málo! 

Certifikát Overené zákazníkmi – prežitok alebo nevyhnutnosť?

Na čo je dobrý certifikát Overené zákazníkmi? Podľa Heureky je to merítko kvalitného e-shopu, kde (citujem) ,,človek nakúpi chytro a s prehľadom”.

Podľa nás?

Dobrá myšlienka, ktorá sa časom a ľudskou náturou vymkla pôvodnému posolstvu – odlíšiť poctivý e-shop od nenažraného podvodníka. Prečo? Bežná prax v súčasnosti je získať ho podvodom cez fiktívne objednávky a hodnotenia (česť výnimkám). Uznávam, že ako mini psychologická výhoda pri rozhodovaní zákazníka o kúpe v e-shope môže zohrať úlohu. Ale…modrý či zlatý, certifikát už dávno stratil svoje čaro, keďže ho má takmer každý. Z pohľadu zákazníka je teda pridaná hodnota nula celá žiadna nič.

Z pohľadu e-shopu naberá certifikát úplne iný rozmer a vôbec nie je na škodu ho mať. Nie preto, že by to malo rozhodnúť o tom, či u vás niekto nakúpi alebo nie. Certifikát je super, lebo až s ním môžete využiť potenciál Heureky naplno. Je to fičura jak veter 😉

Získaj certifikát …

Takže po poriadku. Predtým, než začnete točiť výhody, najskôr sa musíte stať overeným obchodom. A to poctivou cestou trvá nejaký ten piatok.

Čo musíte urobiť na získanie certifikátu?

Celý návod,  ako na to, je na stránke Heureky. Úplné detaily máte vysvetlené aj po prihlásení v profile. (pozn. opäť chválim úroveň spracovania Heureka dokumentácie. Dobré to tam majú :) ). V skratke, treba vykonať tieto 3 veci:

  1. Implementovať službu Overené zákazníkmi
  2. Aktivovať službu Overené zákazníkmi
  3. Naháňať objednávky a vypĺňanie dotazníkov

Ako implementovať službu vás nemusí trápiť, to je vec vášho programátora a redakčného systému, ktorý používate. Vašimi úlohami sú aktivácia a objednávky. 

Na chvíľu sa zastavím pri druhom kroku. Aktivovať službu znamená vyplniť jednu kolónku vo formulári – e-mail, na ktorý chcete dostávať dotazníky a stlačiť tlačidlo ,,Aktivovať”. Pozastavujem sa tu preto, lebo akokoľvek jednoducho to znie, prax ukázala, že aj tu môže nastať zádrheľ. Po vyše mesiaci od zaregistrovania v Heureke, sa na nás obrátil zákazník s otázkou, prečo žiadne dotazníky ešte neprišli. ,,To je divné”, hovoríme si. V XCMSku je Heureka implementovaná automaticky, 32 – miestny kód je vložený, objednávky boli, testovacie aj reálne, tak kde je problém? Celá záhada bola rozlúštená po nahliadnutí do účtu na Heureke – krok 2 sa akosi nekonal. Nepríjemné. Ponaučenie pre zákazníka aj pre nás – aj tú najbanálnejšiu vec treba vždy skontrolovať.

Posledný (najťažší) krok – objednávky – je čisto na vás. Doteraz ste neminuli ani cent (,,iba” čas :) ). Nastala chvíľa nabiť si kredit a začať predávať, lebo z fulltextového vyhľadávania vám veľa objednávok nekápne. No a samozrejme, čo je najdôležitejšie, dotazník nepríde iba tým zákazníkom, ktorí u vás nakúpili cez Heureku. Príde každému, kto si u vás niečo objednal. Takže naháňajte zákazníkov, kde sa dá a skúste ich následne zlomiť na vyplnenie dotazníka. Môžte napríklad pridať do e-mailu ,,potvrdenie objednávky” upozornenie, že im príde o pár dní dotazník z Heureky a veľmi by ste ocenili, keby ho vyplnili a pod. Rátajú sa hodnotenia za posledných 90 dní, takže každý deň je to inak. Dôležité je si uvedomiť, že nejde len o to získať pozitívne recenzie. Dôležitý je celkový počet takýchto hodnotení. Koľko je dosť? Heureka neuvádza konkrétne číslo, no podľa vlastných skúseností môžem odhadnúť, že takých 40-50 za 90 dní, ale možno aj nie :)

…a otoč ho vo svoj prospech 5 krát!

Prečo podstupovať celú túto tortúru? Čo získam tým, že som overený obchod? Priatelia, prechádzame na tú krajšiu časť celej mašinérie Heureka certifikátu. VÝHODY, ktoré z neho plynú :)

1.BIDDING – VEĽMI VEĽMI UŽITOČNÉ

Bi- čoo? Heureka stanovila pevný cenník za klik, podľa kategórií produktov. Teda všetky e-shopy skasíruje rovnako. Vy však, ako overený obchod získavate privilégium zvýšiť túto cenu za preklik, tzv. biddovať, a to až na úroveň konkrétneho produktu (napr. konkrétny model, veľkosť, farba tenisiek).

Na čo je to dobré? Predsa nie som idiot, aby som platil viac, keď nemusím!

No predsa, aby ste sa dostali na prvé priečky vo vyhľadávaní. Heureka používa zvláštnu bulharskú konštantu, na základe ktorej zobrazuje ponuky e-shopov a umiestňuje ich do tzv. Oranžového boxu (prvé 3 top ponuky). Pracuje s faktormi, ako sú cena a dostupnosť produktu, či je e-shop overený obchod, aké má hodnotenia a cenu za preklik. V prípade, že majú 2 eshopy rovnakú cenu produktu sa riadi osobitnými pravidlami. Nielen na základe našich skúseností, ale aj vďaka sedliackemu rozumu je nám jasné, že najpodstatnejšia v tomto vzorci je premenná ,,cena za preklik”. Čím viac peňazí pustíte, tým sa môžte viac tešiť na to, že vás Heureka zobrazí vyššie. A, že u vás niekto nakúpi.

Že táto krásna matematika naozaj funguje, sme si (nechtiac) overili na vlastnej koži. Teda na koži nášho zákazníka  :) Ten predával jeden produkt za skvelú cenu, naozaj výhodnú. Produkt bol navyše aj v Heureke označený ako top produkt danej kategórie. Proste paráda, mysleli by ste si, že sa to bude predávať ako teplé rožky. Omyl. Keď si zákazník kontrolne vyhľadával produkt v Heureke, vôbec sa nezobrazila ponuka jeho e-shopu. Nejde o to, že sa nezobrazil na prvých priečkach. Heureka absolútne odignorovala, že takýto produkt vo svojej ponuke má. Zobrazila e-shopy, ktoré tento produkt predávali drahšie, ako náš zákazník. Odpoveď zo supportu Heureky bola jednoduchá – ,,Získajte certifikát a môžte to zmeniť.” Časy, kedy cena produktu bola to podstatné sú už dávno preč.

2. SORTIMENT REPORT – VEĽMI UŽITOČNÉ

Sortiment report ocenia najmä cenotvoriči e-shopu. Je to taký ,,ťahák”, v ktorom máte z Heureky dotiahnuté, ku každému spárovanému produktu, informácie o tom, kto ho ešte predáva okrem vás, za akú cenu, ako si stojíte v porovnaní s konkurenciou v zobrazovaní, aká je popularita, cena za preklik a ešte omnoho viac. A to všetko vidíte priamo v redakčnom systéme (v našom prípade) alebo v nejakom osobitnom súbore. Ak máte sortiment report a viete ho navyše aj správne použiť, hneď sa vám bude ľahšie rozhodovať, do čoho a kedy vraziť peniaze.

3. DOSTUPNOSTNÝ XML SÚBOR – UŽITOČNÉ, ALE AKO PRE KOHO 

Túto fičurku ocenia tí, ktorí majú dobre optimalizovanú logistiku a na základe toho nastavený e-shop systém. Ak viete na 99% povedať, že toto príde zákazníkovi vtedy a vtedy a ono to naozaj vtedy a vtedy príde, tak nie je o čom, dajte to aj na Heureku. Dostupnostný XML je pre vás bomba vec a super konkurenčná výhoda (samozrejme ak dodacia doba u vás štandardne nie sú 3 týždne :) ). Ak to neviete povedať, tak asi ani nie. Zákazník si musí vystačiť s priemernou dobou dodania, ktorú uvidí pri vašom hodnotení. Ale to neznamená, že teraz mávnete rukou a poviete si, že OK, zaobídem sa bez toho. Práve naopak! Toto by vás malo motivovať zlepšiť seba a celú logistiku e-shopu. Garantujem, že túto optimalizáciu pocítite na znížených nákladoch a lepšej reputácií u zákazníkov. Veď nebolo by čarovné, keby ste svojmu zákazníkovi vedeli hneď z fleku povedať, že ak si tieto hodinky/čižmy/vŕtačky objedná dnes do 10:00, bude ich mať doma na druhý deň poobede?

4. EXPORT RECENZIÍ PRIAMO NA E-SHOP – UŽITOČNÉ

Máte super hodnotenia e-shopu alebo konkrétneho produktu? Prečo ich nezverejniť rovno na vašej stránke? Na export recenzií opäť potrebujete ďalší špeci XML súbor. Spojazdnenie je teda prácička pre vášho programátora, resp. je táto funkcia súčasťou redakčného systému, na ktorom frčíte. Ale stojí to za to. Veď nie je lepšej reklamy, ako spokojný zákazník, takže ak je čím, pochváľte sa :)

5. ÚČASŤ NA HEUREKA AKCIÁCH – UŽITOČNÉ

Iba ak ste získali štatút overený obchod, môžte sa zúčastniť každoročných Heureka akcií ako je Deň dopravy zdarma či ShopRoku. Rovnako iba e-shop s certifikátom si môže vycapiť ku produktu ikonku vianočného stromčeka, ako symbol akcie Garancia dodania do Vianoc. Heureka to má celkom šikovne vymyslené. Z týchto akcií sa stala, dá sa povedať tradícia, na ktorú sa každoročne tešia mnohí zákazníci. Na budovanie imidžu e-shopu je to naozaj dobrý nástroj.

Poviete si, že však dopravu môžem dať zákazníkom zadarmo kedy chcem, aj bez Heureky, aj dodanie do Vianoc viem garantovať po svojom. To je síce pravda, ale bez urážky, na Heureku sa nebudete chytať.  Pokiaľ nie ste e-shop ranku Hej.sk, zrejme sa vám nikdy nepodarí zorganizovať takú masívnu marketingovú kampaň. A na čo aj, keď to môžte nechať na iných. Mimochodom, tento rok pripadol Deň dopravy zdarma práve na dnešok od 18.11. do 19.11.2015 :)

Čo na nás Heureka ešte chystá?

Ak chcete vedieť, s čím novým Heureka najbližšie príde, stačí sa pozrieť na jej českú verziu. Tam už 2 roky viac menej úspešne funguje služba Heureka košík.

Čo je zmyslom Heureka košíku?

Aby zákazník jednoducho uskutočnil nákup bez nutnosti vystrčiť päty z Heureky. Pri produkte zákazník nájde, okrem štandardných informácií aj ikonku košíka s nápisom ,,Kúpiť produkt”. Celý nákupný a objednávkový proces prebehne na stránke Heureky, vy už ,,len” produkt odošlete.

Aké sú výhody nákupu cez Heureka košík?

Pre zákazníka jednoduchosť nákupu, možnosť cez jednu objednávku nakúpiť vo viacerých e-shopoch a garancia od Heureky, že ho nikto nepodvedie.

Pre e-shopy (samozrejme iba overené zákazníkmi) vraj vyššia miera konverzie, menšie riziko, že o zákazníka prídu, tým že si bude ďalej lustrovať iné e-shopy a vďaka cross-sellu možnosť predať viac. Cross-sell znamená, že zákazníkovi po vložení produktu do košíka Heureka automaticky zobrazí príslušenstvo k danému produktu od rôznych e-shopov. Teda nabáda ho na ďalší nákup, čo je super.

Čo za to?

Za samotný Heureka košík neplatíte nič. Zaujímavé to začne byť, až keď u vás niekto nakúpi cez túto službu. Heureka to má dobre vymyslené. Nielen, že vás skasíruje za to, že si na vás niekto klikol. Ešte si vyúčtuje províziu aj za samotný nákup. Týmto cenníkom sa momentálne riadia bratia Češi. Takže suma sumárum, z jedného nákupu profituje Heureka hneď dvakrát. Dobre má :)

Na poslednej slovenskej Heureka Roadshow, už padli nejaké motivačné slová o tom, že treba byť pripravený, lebo čoskoro košík dorazí aj k nám. Aj sme sa iniciatívne prihlásili do testovacej verzie, ale zatiaľ sa stále nič nedeje. Tak čakáme. Keď to vypukne, budeme vás informovať :)

Heureka nie je liek na všetko

Heureka by nemala byť váš jediný predajný kanál. A už vôbec nie hlavný. I napriek všetkým výhodám, ktoré od nej získate po vystavení produktov. Skysnúť v porovnáčoch a spoliehať sa na nákup odtiaľ je najistejšia cesta do záhuby. Prečo? Ľudia kupujúci cez porovnávače, sa rozhodujú na základe ceny produktu. Čím nižšia, tým lepšia. Kameň úrazu je však ten, že takýto ľudia bývajú často ,,neverní”. Nenakupujú u vás kvôli vám, kvôli tomu, že vy sa najlepšie rozumiete tejto oblasti. To ich nezaujíma. Ich zaujíma to, že ste najlacnejší. Pravdepodobnosť, že u vás nakúpia opäť je takmer nulová. Znova si nejaký produkt nájdu v Heureke a vyberú si lacnejšiu konkurenciu. Ak by ste ho teda chceli získať späť, musíte ísť s cenou dolu a to vám je …platné. Úspešný slovenský e-shop má príjmy z porovnávačov tovarov na úrovni od 20 do 40%. Ako získať tie zvyšné percentá?

Celoživotná hodnota zákazníka, to je to čo musíte vytvoriť. Spoznajte svojho zákazníka a ponúknite mu to, čo potrebuje a ešte o niečo viac. Pár tipov ako na to, nájdete aj v ďalších častiach miniseriálu Fičura týždňa 😉 Ak ste netrpezlivý a chcete vedieť všetko hneď, neváhajte nás kontaktovať teraz. Radi sa s vami stretneme.

Zaujal vás článok a chcete byť informovaný o ďalších e-shop fičurách? Prihláste sa na odber noviniek.

Tipy a triky ako na e-shop ZADARMO!


Romča je osoba prvého kontaktu v stupo.sk. Všetky požiadavky na vytvorenie, zmenu či vylepšenie webu smerujte na ňu. Vyštudovala odbor Elektronický obchod a manažment a svet e-business je jej viac než blízky.

romana@stupo.sk

5 Comments

  1. […] aké kroky by ste mali podniknúť ďalej, aby ste z Heureky naozaj vytrieskali 100% si povieme v ďalšej časti. Vysvetlím vám, prečo je pre e-shop užitočné získať certifikát Overené zákazníkmi, čo […]

    Odpovedať

  2. […] ĎalšíAko využívať Heureku na 100%? Časť […]

    Odpovedať

  3. […] lepšej reklamy pre e-shop, ako spokojní zákazníci. Už dostávate spätnú väzbu od Heureky, čo je super. Ak ste získali certifikát, máte recenzie umiestnené priamo na eshope. Ale čo […]

    Odpovedať

  4. […] eshopov pri vyhľadávaní v tomto porovnávači tovarov. O tom, ako sa dostať na Heureku a ako ju využívať sme si toho povedali až až. Spomínala som, že o tom, na ktorej priečke sa zobrazíte pri […]

    Odpovedať

  5. […] návod, ako funguje Heureka, ako si spárovať kategórie s týmto porovnávačom tovaru a ako s ním následne narábať som veľmi dopodrobna rozobrala v dvoch článkoch. Ak sa hocičo zmení v nastaveniach Heureky, […]

    Odpovedať

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *