Predstavte si nasledovnú situáciu. Ste v potravinách, hladný, nákupný košík máte plný super jedla, spokojný sa staviate do šory na pokladňu. Prídete na rad, predavačka vám zahlasuje cenu za nákup, otvárate peňaženku, vyberáte gastráče, podávate ich predavačke. Tá zahlási, že stravné lístky neberie. V pohode, nie je problém. Znova otvárate peňaženku, vyberáte kreditku a skúšate šťastie opäť. Reakcia predavačky: ,,Platbu kartou neakceptujeme, iba hotovosť.” A nastáva problém. Žiaden cash nemáte, bankomat v nedohľadne, čo teraz? Ak máte trochu chochmesu, vraciate veci na pôvodné miesto. Ak nie, počastujete chúďa predavačku a celú prevádzku vybranými slovnými prívlastkami, tresnete košík do kúta a smutný (a hladný) odchádzate domov alebo do iného obchodu. A možno sa už do tohto obchodu nikdy nevrátite.

Podobne to funguje aj v elektronickom svete. Vedeli ste o tom, že medzi 5 hlavných dôvodov, prečo zákazník nedotiahne v eshope objednávku do konca je nedostatok možností, ako zaplatiť za produkt? To, že v prvej päťke demotivátorov k nákupu figuruje ,,tristo” krokový objednávkový proces, či nútená registrácia na uskutočnenie nákupu, je jasné. Ale, že si zarábate na pekný faux pas, ak v eshope neponúknete viacero platobných metód, to až také známe nie je. Platiť za tovar v online svete je citlivá záležitosť. V dnešnej fičure si preto povieme, ako nastaviť a úspešne používať rôzne platobné metódy v eshope tak, aby bol váš zákazník spokojný a znovu a znovu sa k vám s radosťou vracal.

Dobierka musí byť, ale…

Dobierka je základ, to je jasné. Platba na dobierku, ako platobná možnosť nesmie chýbať v žiadnom slovenskom e-shope. Ak si myslíte opak, pozrite si výsledky Heureka prieskumu za rok 2015 dole na obrázku. Dobierka je stále top. Ikeď už na tom nie je tak dobre ako po minulé roky, 57% je stále veľa. Možno trošku prekvapuje, že platba pri osobnom odbere tovaru je na druhom mieste. Dnes je však taký trend, že e-shopy (a najmä tie veľké) si budujú sieť výdajných miest, aby boli bližšie k zákazníkovi. Väčšinou poskytujú odber zadarmo, takže nie je o čom, jasné, že mnoho ľudí si ide radšej prevziať tovar a zaplatiť za neho osobne.

Ale doba pokročila, žijeme online, podnikáme online a platíme online. Prečo? Lebo je to pohodlné, rýchle a ak ste na serióznom portály, tak aj bezpečné. Nemusíte nikam chodiť, len naťukáte platobné informácie a už len čakáte na to, kedy vám pred dverami zazvoní kuriér. Ak nemáte na eshope možnosť platiť online, môžete tak prísť o nejedného zákazníka. Ponúknuť ako možnosť zaplatiť za tovar prevodom na váš bankový účet nie je žiadne terno. Ak chcete ísť s dobou, zriaďte si platobné brány. Budete čumieť, koľko ľudí chce platiť kartou alebo cez PayPal.

Ako príjmať platby na e-shope cez platbu kartou?

Jednoducho. Potrebujete na to 2 veci. Platobnú bránu a programátora, ktorý to spustí. Postup je nasledovný. Zrejme už máte nejaký podnikateľský bankový účet vytvorený, takže nabehnite do banky (alebo na jej web) a požiadajte o zriadenie platobnej brány k účtu. Ak ste začínajúci eshoperi a nemáte ešte účet, zistite ktorá banka poskytuje najlepšie podmienky na založenie účtu. Platobnú bránu si totiž bez účtu nezriadite. Čo sa týka platobných brán, v podstate je jedno, či využívate CardPay od Tatrabanky, eCard od VUBky alebo napr. WebPay od ČSOB. Podmienky na vytvorenie platobnej brány sú väčšinou v každej banke rovnaké. Aj vášmu programátorovi by to malo byť jedno. Napríklad v XCMS máme naprogramované všetky platobné brány, aby dobre bolo :)

Keď teda vyplníte žiadosť a všetko bude s kostolným poriadkom, banka vám dá svoje požehnanie a pridelí vám bezpečnostný kľúč. Všetko ostatné má v rukách ďalej už iba váš kóder. Dobrým zvykom býva, že banka s kľúčom ani ničím iným už neotravuje vás, ale nakontaktuje sa priamo na vášho kódera a komunikuje s ním. Preto sme ostali trošku zarazení, keď k nám jeden zákazník prišiel s lajstrom A4, na ktorom mal vytlačený bezpečnostný kľúč v hexadecimálnom tvare, QR kóde a neviem ešte akom tvare. O to viac nás prekvapilo, že takto postupovala banka, ktorá tvrdí, že má inovácie v DNA a najlepší idú za nimi. Ešte, že sú natoľko inovatívni, že vytlačili QR kód, lebo odpisovať štvorriadkový zhluk písmen, čísel, bodiek, dvojbodiek ručne by bolo celkom peklo :)

Spustenie platobnej brány na eshope a otestovanie funkčnosti väčšinou trvá asi tak 2 až 3 dni. V praxi to potom vyzerá nasledovne: Zákazník si vloží produkt do košíka a zvolí, ako možnosť platby platbu kartou. Je presmerovaný na stránku platobného systému banky, v ktorej ste si zriadili platobnú bránu. Je úplne jedno, v ktorej banke má účet zákazník. Vypíše údaje zo svojej platobnej karty (číslo karty, platnosť, ochranný CVV kód, v prípade 3-D Secure aj heslo) a potvrdí platbu. Zákazník je potom automaticky presmerovaný späť do eshopu, kde sa mu objaví potvrdenie objednávky. V prípade, že všetko prebehlo ako má, vy ako obchodník ihneď dostávate upozornenie o tom, že platba prebehla a môžete zasielať tovar.

A čo táto sranda koštuje? Zriadenie je za FREE, no a potom už si každá banka účtuje nejaké tie provízie, podľa cenníku. Niektorá má pevne stanovené percento, niektorá si sťahuje podľa vášho obratu, niektorá kombinuje obe varianty. Aj takéto obete musíte podstúpiť, ak chcete mať spokojného zákazníka 😉

Ako na e-shope prijímať platby cez PayPal?

PayPal, ako forma online platby, valcuje svet. Za hranicami ľudia platia cez PayPal pomaly aj za rožky v potravinách, u nás to stále nie je až taká bežná záležitosť. Mladí, ktorí nakupujú kade tade na eBay a podobných záležitostiach ho už poznajú a aktívne využívajú (lebo musia). Staršia generácia pri slove PayPal len nechápavo pokrčí plecami. Mladím patrí svet, takže PayPal-u sa nebojte a rozhodne ho uveďte ako jednu z možností platieb na vašom eshope. Je jedno, či predávate jeden alebo tisíc produktov. Na veľkosti v tomto prípade vôbec nezáleží :) Dokonca pre obchody, ktoré chcú predávať nielen na Slovensku, ale aj u susedov, je PayPal takmer povinnosť.

Čo je PayPal a ako si ho zriadiť na e-shope?

Trošku teórie o tom, ako funguje online platobný portál, na ktorom fičí celý svet, vám určite nebude na škodu. Takže PayPal je veľmi sofistikované riešenie na prijímanie a odosielanie platieb online. Vymyslel si ho eBay, ako jednoduchú a bezpečnú variantu platby na ich portály. PayPal sa okamžite stal hitom a začal generovať taký zisk, že hotovo, eBay mohli hneď zavrieť a boli by v klídku :) Prevod peňazí z účtu na účet sa deje na základe jedinečných e-mailových adries. Zriadite si účet na PayPal s e-mailovou adresou, zadáte údaje o platobnej karte, nabijete si kredit a platíte. Výhoda je najmä taká, že údaje o svojej karte uvádzate iba raz pri registrácií a pri nákupe pracujete už iba s prihlasovacími údajmi do PayPal konta. Teda zbytočne nečachrujete s citlivými údajmi. Svet je zlý, všetci vás chcú okradnúť, treba byť ostražitý :)

Ak chcete umožniť vašim zákazníkom platiť cez PayPal na vašom shope, musíte urobiť tieto veci:

  1. Vytvoriť si biznis účet na PayPal, lebo so súkromným to nepude. A aj pre pokoj v rodine a dobro vašej účtovníčky, by ste mali oddeľovať svoje súkromné veci od podnikateľských :) Ak už náhodou máte vytvorené súkromné konto a nepoužívate ho, je tu možnosť ho zmeniť na biznis. Vo svojom profile choďte do nastavení. Tam máte možnosť Upgrade my account. Kliknite na Upgrade now a vyberte možnosť Business Account.
  2. Prepojiť PayPal konto s platobnou kartou a bankovým účtom, aby ste mohli prijímať platby a posielať si ich na podnikateľský (alebo súkromný :)) bankový účet.
  3. Vybrať si medzi možnosťami prijímania platieb Website Payments Standard alebo Express CheckoutO tom, čo je čo a komu sa čo hodí, si povieme za chvíľu.
  4. Hodiť to na web. Mini prácička pre vášho programátora.

Kedy použiť PayPal Website Payments Standard a kedy Express Checkout?

Vieme teda, že PayPal má 2 metódy platby pre eshop. Každá má svoje výhody a nevýhody, niekomu bude vyhovovať prvý spôsob, niekomu druhý.

Website Payments Standard je ten jednoduchší. Len si na stránku vložíte platobné tlačidlo PayPalu a on všetko urobí za vás. Výhodami tejto metódy je, že sa dá implemetovať rýchlo. Len si vygenerujte zdrojový kód platobného tlačidla Vložiť do košíka alebo Kúpiť teraz, ktorý si následne nahodíte na stránku sami alebo s pomocou vášho programátora a celá objednávka prebehne v réžií PayPal. Bezpečnosť platby zaručuje PayPal a jeho partneri a platíte ,,iba” za vykonané transakcie. Žiadny mesačný paušál. Website Payments Standard je vhodný pre maličké eshopy, ktoré nemajú niekoľko krokový objednávkový proces a kde ľudia až tak často neplatia online. Ak to myslíte s online podnikaním vážne, neodporúčam vám ísť touto cestou. Prečo? Slovenské eshopy majú štandardne dvoj až trojkrokový objednávkový proces (osobné údaje, doručenie, platba, potvrdenie…) a napasovať na neho platobné tlačidlá od PayPal-u, ktoré mimochodom vyzerajú otrasne, je peklo pre programátora a vašu peňaženku. Čert to ber, takúto službu.

Ak teda chcete mať seriózny eshop, zvoľte si Express Checkout. Používame ho aj my v našom redakčnom systéme XCMS a sme spoko. Tento spôsob vôbec nenaruší vaše ,,kruhy” v eshope a PayPal tvrdí, že sa vďaka nemu obchodníkom zvýšili nákupy o 18% :) Opäť tu nie je žiadny mesačný poplatok za používanie, platíte za každú transakciu podľa cenníka. Na Express Checkout už potrebujete programátora, ale pre neho to nie je žiadny problém (teda nemal by byť:)).

Super fičura, ktorú má PayPal je aj možnosť nastavenia opakujúcich platieb. Tie uvítate, ak si účtujete za niečo paušálny poplatok. Jednoducho si v PayPal môžete nastaviť, aby zákazníkovi v pravidelných intervaloch bola stiahnutá z účtu dojednaná sumička. Pohodlné pre vás aj pre neho.

Samozrejme existujú aj alternatívne platobné nástroje k PayPalu, ale na čo špekulovať, keď toto funguje, ľudia na Slovensku už PayPal ako tak poznajú a zvykajú si na tento spôsob online platby.

Splátkový systém ako bonus

Ak vo svojom e-shope ponúknete zákazníkom okrem dobierky, platby kartou a PayPalu ešte aj možnosť platiť na splátky, tak to už ste úplný pán. Zákazníci vás budú milovať :) Pri drahých veciach so štvor a viac cifernou cenou, je takýto spôsob platby opodstatniteľný. My máme túto možnosť napríklad v jmku, keďže si uvedomujeme, že nie každý má na účte voľné dva litre na bicykel :) Pri každom takomto produkte je tlačidlo splátkového systému, kde si môže zákazník prepočítať výšku splátky. Samotný nákup už musí dojednať cez telefón s nami. Teraz nám to zatiaľ stačí takto. Druhý stupeň je, že zákazníka automaticky presmeruje na stránku splátkového systému a všetko dohodne online, jednoducho a rýchlo. Poskytnúť platbu na splátky v eshope nie je nič zložité, takže sa toho nemusíte báť.

Sami vidíte, že možností, ako platiť na internete za produkty je ako čečiny. Najlepšie je všetko so všetkým skombinovať, aby ste mali pokoj a váš zákazník sa nezasekol niekde v strede objednávky len preto, že nenašiel vhodnú platobnú metódu. So všetkými možnosťami si dobrý kóder bude vedieť poradiť a ak nie, kontaktujte nás. My už si s tým poradíme 😉

Zaujal  vás článok a chcete byť informovaný o ďalších e-shop fičurách? Prihláste sa na odber noviniek.

Tipy a triky ako na e-shop ZADARMO!

 

 


Romča je osoba prvého kontaktu v stupo.sk. Všetky požiadavky na vytvorenie, zmenu či vylepšenie webu smerujte na ňu. Vyštudovala odbor Elektronický obchod a manažment a svet e-business je jej viac než blízky.

romana@stupo.sk

Leave a reply

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *